Sticky Business

STICKY BUSINESS
DE VERLEIDING VAN SUIKER IN DE KUNST
16 SEPTEMBER T/M 18 FEBRUARI  2018
 
Hemels of hels, suiker roept bij vrijwel iedereen iets op. De een gebruikt de zoetmaker om belangrijke gebeurtenissen te vieren. Anderen zien suiker als het witte gif, dé grote vijand voor de gezondheid. Voor de grote tentoonstelling Sticky Business - De verleiding van suiker in de kunst nodigde eetontwerper en gastconservator Marije Vogelzang bijna twintig (internationale) kunstenaars uit. English version

 
Zoetzure bril
Ze werpen een nieuw licht op dit maatschappelijke thema. Verlustig je aan een bijna 30 m2 groot snoeplandschap van Pip & Pop, laat je aan het denken zetten door de colamachine van Helmut Smits of lik aan de vrouwenbeelden van Joseph Marr. Bekijk suiker zoals je het nog nooit hebt gezien; door een zoetzure bril. En leer aan de hand van bijna tachtig snoepjes, koekjes en andere lekkernijen over suiker in verschillende culturen.
 
 
Vóór of tegen suiker
Wat opvalt is dat de kunstenaars niet vóór of tegen suiker zijn, vertelt gastconservator Marije Vogelzang. Ze is hoofd van de afdeling Man and Food aan de Design Academy Eindhoven. De afgelopen jaren ontwikkelde Vogelzang zich tot internationaal eetontwerper, een titel die ze zelf bedacht voor werk dat nergens ter wereld werd gedaan. Met een zwerm suikerpistooltjes is haar eigen werk ook op de tentoonstelling te zien.
 
Spanning
'De tegenstellingen van suiker intrigeren mij', zegt ze. 'Als je een lijn trekt tussen twee extremen, komt daar spanning op te staan. Alsof je een toffee uit elkaar trekt. Voor deze tentoonstelling heb ik kunstwerken met die spanning bij elkaar gebracht. Kunstwerken die de verwoestende effecten van suiker laten zien, maar ook de weldaad, de schoonheid, de zoete herinneringen, tradities en rituelen.' 
 
Marije Vogelzang met suikerlolly. Fotografie Thomas Pelgrom
Marije Vogelzang met suikerlolly. Fotografie Thomas Pelgrom
 
Sploshing
Het werk van de kunstenaars is soms luchtig, zoals van Bompas & Parr. Het Britse duo filmde de nieuwe party-trend sploshing, een opmerkelijk tijdverdrijf waarbij mensen naakt in een taart gaan zitten. Anderen staan stil bij grote onderwerpen die aan suiker kleven: corruptie, slavernij en eetverslaving. Op verschillende plekken ruikt het ook, naar snoep, chocolade en bijenwas. En naar cola, fanta, drop en framboos.
 
KLEIN Joseph Marr Vanitas - Cola 2016 3
Joseph Marr, Vanitas - Cola, 2016
 
Likken aan kunst
Dat komt van de vrouwenbeelden van de Australiër Joseph Marr, kunst om aan te likken. Daardoor transformeert zijn werk in de loop van de tentoonstelling. Dat geldt voor meerdere werken. Het suikerschilderij van de Zwitser Jonas Etter vergaat langzaam doordat de gebrande suiker op de grond druppelt. De stalagmieten van bijenwas van Driessens & Verstappen groeien juist dankzij een druppelmachine aan het plafond.

 

Filemon Wesselink en Marije Vogelzang Fotografie Kim van Dee 1
Snoeplandschap Pip & Pop. Fotografie: Kim van Dee
 
Coca-Cola
Roland Hicks laat het ongemak zien. De Brit schildert kauwgom onder je schoen, letterlijk sticky business. De politieke kant van sticky business komt aan bod bij Helmut Smits die water uit cola destilleert. Daarmee wijst de Rotterdamse kunstenaar op het bizarre feit dat er op sommige plekken ter wereld meer cola dan water voorhanden is. De installatie zal tijdens de tentoonstelling op aangegeven tijdstippen werken.
 
WC-papier
De Italiaanse fotograaf Dan Bannino overgiet zijn foto’s met een soort Oude Meesters-sausje en maakt stillevens met dieetproducten van beroemdheden. De rollen roze wc-papier vallen op. Zangeres Beyoncé zou er bij zweren. Een velletje eten onderdrukt het hongergevoel. In een bioscoopruimte draait een film van L.A. Raeven, de tweelingzussen die hun broodmagere lichaam gebruiken bij hun performances. Elders komen de feeders aan bod, mensen die (seksueel) genot beleven aan het voeden of gevoed worden.
 
KLEIN Beyonc Knowles ÔÇô Master cleanse diet 2014-2017 - Dan Bannino
Dan Baninino, Beyoncé Knowles – Master cleanse diet, 2014-2017
 
Andere culturen
Tijdens de tentoonstelling kom je ook van alles te weten over suiker en snoep in verschillende culturen. Zo drinken gelovigen in sommige Mexicaanse kerken veel cola. De boeren die ze daardoor laten zouden de heilige geest bevrijden. In Nederland hielp het pepermuntje om de protestantse dienst door te komen. In de categorie 'controversieel snoep' zitten de chocoladesigaretten. In Europa verdwenen ze van het schap, omdat ze zouden aanzetten tot roken.
 
Suiker als materiaal
In één van de museumzalen volgen studenten van de Design Academy Eindhoven workshops en maken ze werk met suiker. Denk daarbij aan suiker als materiaal, niet als voedsel. En na de tentoonstelling kunnen bezoekers in de voormalige kapel van het museum te biecht gaan. Wat is je verhouding tot voedsel? Heb je iets op je lever dat je wilt delen? Of wil je iets anders kwijt?
 
Vlogger Robbe over Sticky Business
 
Randprogrammering
Er is ook een uitgebreid randprogramma. Met kinderworkshops, gerechten uit verschillende culturen, lezingen en films. Elke dinsdag geven de Voorlichters Gezondheid informatie aan de hand van lekkere en gezonde hapjes uit verschillende culturen. Ook kunnen bezoekers chocolade bonbons maken. Klik hier voor het volledige aanbod.
 
Kunstenaars
Dan Bannino, Noraly Bever, Djonga Bismar, Boris van Berkum, Katja Bjørn, Martijntje Cornelia, Karel Doing, Jonas Etter, Van Brummelen & De Haan, Roland Hicks, John Isaacs, Mubuku Kipala's, Joseph Mar, Bompas & Parr, Pip & Pop, L.A. Raeven, Studio Lernert & Sander, Johanna Schmeer, Helmut Smits, Zineb Sedira, Domenico Tedone, Caro Verbeek, Driessens & Verstappen, Marije Vogelzang, Uli Westphal, Kollektiv Plus Zwei.
 
Gidsen op zaal
Samen met een gids de kunstwerken bekijken? Laat u verrassen.
Woensdag, zaterdag en zondag, 13.00 – 15.00 uur
 
Sponsoren
SMS Sponsorbalk 2
 
Tickets
Klik hier om online tickets te kopen
 

Business