Stagiair(e) Marketing & Communicatie 2025*

*Ervaring opdoen?

Het Stedelijk Museum Schiedam is kunstmuseum en stadsmuseum ineen, in het prachtige achttiende-eeuwse Sint Jacobs Gasthuis in hartje Schiedam. We maken spraakmakende en herkenbare tentoonstellingen over naoorlogse beeldende kunst en organiseren activiteiten in en rondom het museum met kunstenaars en Schiedammers. De afgelopen jaren heeft het museum de deuren wagenwijd opengezet voor de stad. We staan bekend als een van de meest publieksvriendelijke musea van Nederland, dat veel samenwerkt en co-creëert met gemeenschappen. Dat blijven we de komende jaren doen; nieuw is daarbij de focus op verjonging en verbreding van ons publiek en samenwerkingspartners.

We zoeken per januari/februari 2025 een stagiair(e) Marketing & Communicatie (32 uur)

Wat ga je doen?
Als stagiair(e) draai je volledig mee in het team Marketing & Communicatie. Je ondersteunt het team bij alle voorkomende werkzaamheden. Je ontwikkelt vaardigheden en doet werkervaring op binnen een van de meest publiekvriendelijke musea in Nederland.

Een greep uit de verschillende werkzaamheden:

  • het bijhouden van de website;
  • ondersteunen bij het ontwikkelen van diverse grafische communicatie-uitingen;
  • schrijven, redigeren en corrigeren van teksten voor de website, nieuwsbrieven en correspondentie;
  • meedenken met campagneconcepten en activiteiten;
  • gereedmaken en aanleveren van beeldmateriaal;
  • begeleiden van pers bij fotoshoots of interviews;
  • beantwoorden van diverse vragen en verzoeken die we ontvangen;
  • meedenken en ontwikkelen van social media campagnes;
  • bijhouden van mediavermeldingen en actief verzamelen van nieuwe (media)contacten;
  • bijwonen van (interne) vergaderingen;
  • bijwonen van openingen en evenementen die binnen de stageperiode vallen.

In overleg is er mogelijk ruimte om enkele uren per week aan een zelfstandig project te werken. Een zelfstandig project zou kunnen bestaan uit bijvoorbeeld de organisatie en coördinatie van de communicatie rondom een publieksactiviteit, het uitvoeren van het volledige communicatietraject bij een van de (kleinere) tentoonstellingen of het werken aan beroepsproducten in het kader van je opleiding.
Let op: dit is nadrukkelijk een meewerkstage, er is geen ruimte voor een afstudeeropdracht.

Wie zoeken we?
We zoeken een enthousiaste, leergierige student die past binnen het volgende profiel. Dat betekent dat je onderstaande eigenschappen bezit óf voor jezelf als leerdoel hebt geformuleerd:

  • Je hebt interesse in kunst en geschiedenis;
  • Je kan zelfstandig werken, maar geeft het ook aan wanneer je vastloopt en hulp nodig hebt;
  • Je vindt het leuk om binnen een creatief team samen te werken aan bijzondere en hoogwaardig eindproducten voor verschillende tentoonstellingen en activiteiten;
  • Je hebt een goede beheersing van Nederlands en Engels in spraak en schrift;
  • Je bent communicatief vaardig en pro-actief;
  • Verantwoordelijkheidsgevoel, resultaatgericht, stressbestendig en je houdt van aanpakken;
  • Je hebt affiniteit met social media;
  • Ervaring met programma’s als WordPress, Adobe Photoshop, Adobe Indesign en Mailchimp is een pré;
  • Affiniteit met het museum en/of met Schiedam is een pré;
  • De stage is een verplicht onderdeel binnen een hbo- of wo-opleiding op het gebied van kunst, cultuur, management en/of (online) marketing en communicatie.

Wat bieden we
Als stagiaire Marketing & Communicatie val je direct onder de begeleiding van Hoofd Publiek. In wekelijkse één op één gesprekken monitoren we jouw groei als stagiaire binnen het team. Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? Waar ligt ruimte om te groeien? Op deze manier zorgen we ervoor dat je niet alleen alle ins en outs leert kennen op het gebied van marketing en communicatie binnen de museale sector, maar ook dat jij jouw sterke kanten leert kennen en die verder kunt ontwikkelen. We bepalen samen jouw dagelijkse taken die in lijn liggen met jouw leerdoelen en er is altijd ruimte voor vragen of hulp indien nodig. 

Naast deze stageplek voor vier dagen in de week (minimaal 3, maximaal 5 à 6 maanden) bieden we het volgende

  • Een leuk team met betrokken, hardwerkende collega´s
  • Een fijne en leerzame stageplek in een prachtig monumentaal pand in hartje Schiedam
  • Brede ervaring opdoen op het gebied van marketing, communicatie en public relations
  • Kennismaking met een nationaal netwerk in de kunst- en cultuursector

Een stagevergoeding van 300,- (bruto) per maand bij 36 uur.

Het Stedelijk Museum Schiedam vindt het belangrijk dat het team divers van samenstelling is. Wij nodigen daarom iedereen met interesse uit te reageren, maar in het bijzonder Schiedammers en/of kandidaten met een bi-culturele achtergrond.

Heb je interesse?
Is deze stage iets voor jou? Upload dan hier je motivatiebrief en je cv.

Heb je vragen over de stage? Dan kun je contact opnemen met Femke de Graaf via femke@stedelijkmuseumschiedam.nl.

De deadline voor reageren is maandag 16 december 2024

Heb je interesse, maar schikt een andere stageperiode beter (bijvoorbeeld in het najaar van 2025)? Dan kun je ook alvast je interesse kenbaar maken door een mail te sturen naar communicatie@stedelijkmuseumschiedam.nl.

 

Beeld: Bezoekers bij Heleen Blanken (1980), Abiosis, 2023. Door Aad Hoogendoorn.