De historische binnenstad krijgt er een culturele trekpleister bij*

*Stedelijk Museum Schiedam gaat programmeren in de Monopole.

De Monopole wordt nieuw leven ingeblazen. Op 5 februari hebben gemeente Schiedam en Stadsherstel Maassteden de koopovereenkomst getekend voor de verkoop van het gemeentelijk monument de Monopole. Na een renovatie van het gebouw zal het Stedelijk Museum Schiedam er per 2025 gaan programmeren.

Stadsherstel Maassteden verwacht de restauratie en herbestemming van het gebouw medio 2024 te starten. Met de restauratie komt de ‘grandeur’ van het gebouw weer terug en wordt het van binnen een duurzaam en modern gebouw. In het feestjaar 2025, als Schiedam 750 jaar stadsrechten viert, opent de Monopole voor het publiek. Het museum gaat er dan minstens één tentoonstelling per jaar houden. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële bijdragen van Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. en De Groot Fonds. Wethouder Anouschka Biekman, die onder andere verantwoordelijk is voor Binnenstad, Vastgoed en 750 Jaar Schiedam: “Ik heb er alle vertrouwen in dat dit bijzondere gebouw in goede handen is bij Stadsherstel Maassteden en verheug me op de programmering van het Stedelijk Museum Schiedam. Onze binnenstad is in 2025 weer een publiekstrekker rijker.”

v.l.n.r. John Massaar (directeur Fonds Schiedam Vlaardingen e.o.), Martijn Bok (directeur Stadsherstel Maassteden B.V.), Anne de Haij (directeur Stedelijk Museum Schiedam), Anouschka Biekman (wethouder vastgoed, Binnenstad, Stadspromotie en Toerisme), Ciska Bakker (directeur Stadsherstel Maassteden B.V.), Luuk Ruys (directeur De Groot Fonds)

Impuls voor het gebied
Museumdirecteur Anne de Haij: “Ik ben de fondsen dankbaar voor de driejarige subsidie. Het plan is om kunstinstallaties in de Grote Zaal te maken. Installaties waar geen klimaatinstallatie voor nodig is, die er visueel spectaculair uit zien én aantrekkelijk zijn voor jonge bezoekers uit heel Nederland. Vergelijkbaar met de succesvolle installaties zoals de Stadscocon van Florentijn Hofman (2021) en Glashard in de Glasfabriek (2021). De Stadscocon kreeg veel media-aandacht, was steevast uitverkocht, en trok veel jonge bezoekers, die ook nog eens in de binnenstad een kop koffie gingen drinken of lunchen.’’

Fonds Schiedam Vlaardingen en De Groot Fonds in actie
Sinds de restauratie in 2011 staat het bijzondere gemeentelijk monument aan de Schiedamse Hoogstraat grotendeels leeg. Er waren veel plannen voor het gebouw, maar de renovatiekosten schrokken geïnteresseerden af om daadwerkelijk met de Monopole aan de slag te gaan. Het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. en De Groot Fonds trokken zich ‘het lot’ van de Monopole aan. “Wij vroegen Stadsherstel Maassteden en Stedelijk Museum Schiedam om de mogelijkheden voor de herontwikkeling en inhoudelijke invulling van de Monopole samen te onderzoeken,’’ aldus John Massaar, directeur van het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o.. Dit nieuws kwam al in 2021 naar buiten, maar de concretisering van de plannen liet enkele jaren op zich wachten. Nu is het gebouw daadwerkelijk aangekocht en gaat het dus eindelijk ‘echt gebeuren’. Luuk Ruys, directeur de Groot Fonds: “Het Museumkwartier krijgt er een culturele trekpleister bij, die voor nog meer bedrijvigheid in de binnenstad gaat zorgen.”

Renovatie en herbestemming
Stadsherstel Maassteden is nu aan zet met de renovatie en herbestemming van het gebouw. Naast de Grote Zaal realiseren zij kantoren op de begane grond en in de fraaie torenkamer. Ciska Bakker en Martijn Bok, de directeuren van Stadsherstel Maassteden: “Voor Stadsherstel Maassteden past de aankoop van de Monopole prachtig bij de doelstelling om monumenten te behouden en te restaureren, maar vooral ook weer een duurzame invulling te geven waarbij zoveel mogelijk Schiedammers het gebouw kunnen bezoeken.’’

Over de Monopole
Het gebouw, ontworpen door de Schiedamse architect A. Stahlie, opende in 1921 als bioscoop Pandora zijn deuren. In de loop der jaren veranderde de bioscoop enkele malen van naam, waaronder in de Monopole, zoals het nu in de ‘volksmond’ nog steeds wordt genoemd. Ook huisde er ooit de bekende Dansschool Sitton.

Header beeld: De Monopole in de Hoogstraat, Ruud Koppenol Fotografie