I Hit You With a Flower

23 november 2024 t/m 4 mei 2025

Stedelijk Museum Schiedam brengt dit najaar een eerbetoon aan ‘meisjeskunst’ in de oogstrelende tentoonstelling I Hit You With a Flower. Een term die vaak denigrerend wordt bedoeld, maar hier als een geuzennaam wordt gebruikt. Ruim twintig nationale en internationale kunstenaars tonen frivole werken die even aanlokkelijk als intelligent zijn. De tentoonstelling is een visueel genot waarin roze, pastel of juist knalkleuren, goud, glitter, bloemen en andere motieven de hoofdrol spelen. Laat je echter niet misleiden, achter deze vrolijke kunstwerken gaan krachtige boodschappen schuil over thema’s als feminisme, gender, seksualiteit, leven met een beperking en body positivity. Via een zoete verleidingsstrategie betrekken deze kunstenaars je bij hun fluwelen activisme en de inclusieve wereld waar zij voor staan. Engagement was nog nooit zoveel fun.

I Hit You With a Flower toont werk van Kinke Kooi en Lily van der Stokker, pioniers binnen de stroming ‘meisjeskunst’, naast werk van een jongere generatie kunstenaars uit Nederland zoals Vera Gulikers, Alex Naber & ChelseaBoy, Jurjen Galema, Dae Uk Kim en internationale kunstenaars zoals Jakob Lena Knebl, Mari Katayama en Alan Hernández.

Soft power
Het fenomeen ‘meisjeskunst’ vormt de basis van deze tentoonstelling, een term uit de jaren tachtig en negentig die werd gebruikt voor het werk van vrouwelijke kunstenaars dat afweek van de heersende, masculiene, abstracte en conceptuele kunst. Kunstenaars als Lily van der Stokker en Kinke Kooi kregen al snel het label ‘meisjeskunst’ of ‘vrouwenkunst’ opgeplakt, waardoor hun werk lange tijd niet voor vol werd aangezien. Al hoewel ‘meisjeskunst’ bij veel mensen (en kunstenaars!) nog steeds weerstand oproept, is het onder jongere generaties kunstenaars helemaal hot. Anders dan de term doet vermoeden, gaat het hier niet alleen om kunstenaars die vrouw zijn. Ook (queer) mannen, trans- en non-binaire personen voelen zich erdoor aangetrokken. Meisjeskunst excelleert namelijk in distraction tactics: met humor, empathie en uitzinnige styling worden heilige huisjes omvergeworpen en wordt er een maatschappij neergezet waarin voor iedereen plek is.

‘I Hit You With a Flower is als een liefdesdrug die ruimdenkendheid stimuleert. Het werk van de deelnemende kunstenaars is bevrijdend en emanciperend voor iedereen, en voor mensen die zich niet gezien of gewaardeerd voelen in de maatschappij én de kunst in het bijzonder.’ – Curator: Nanda Janssen

Stedelijk Museum Schiedam en LHBTIQA+
In 2019 heeft het museum vanwege het vijfjarig jubileum van de LHBTIQA+ Stichting Jillis Bruggeman de tentoonstelling Voor Jillis georganiseerd met werk van onder andere Erwin Olaf, Femmy Otten, Evelyn Taocheng Wang en Bas Meerman. Gelijktijdig hieraan heeft Stedelijk Museum Schiedam de podcastserie LHBTIQA+ aan de Schie geproduceerd. In de maand van de geschiedenis (oktober 2024) en tijdens de looptijd van I Hit You With A Flower, zal het museum een programma aanbieden waarin de geschiedenis van Jillis Bruggeman centraal staat. Hiermee krijgt de queerculture van Schiedam een stem en podium in het museum.

Beeld: ‘Under the Surface’ (2022) van Kinke Kooi.