Levi van Veluw*

*Planetary Chapel

23 september 2023 t/m 17 maart 2024

Stedelijk Museum Schiedam presenteert vanaf 23 september de nieuwe aanwinst Planetary Chapel (2021) van Levi van Veluw, in een speciaal daarvoor ingerichte blauwe, verstilde ruimte. Het kunstwerk lijkt van de buitenkant nog het meest op een moderne interpretatie van een klein altaar. Het werk bevat een ingenieus door Van Veluw zelf ontworpen mechaniek, waardoor de luikjes van het werk openen en zich een bijzonder spel van ronddraaiende gouden planeten ontvouwt.

Verstild en magisch
​’Een verstilde en magische ervaring’, aldus museumdirecteur Anne de Haij over haar ontmoeting met Planetary Chapel. ‘Die deel je het liefst met zoveel mogelijk mensen. Na de bekendmaking van de aankoop kregen we vooral via sociale media veel vraag van bezoekers om het werk zelf te komen ervaren. Met deze presentatie geven we daar met veel plezier gehoor aan.’
Het werk, gemaakt van polymeer klei, bladgoud en met een messing mechaniek, is volledig handgemaakt door kunstenaar Levi van Veluw. Van Veluw (1985) maakt installaties, sculpturen, tekeningen en films die veelal gebaseerd zijn op zijn jeugdherinneringen. Het blauw gemarmerde werk van ongeveer 70 centimeter hoog is gesloten al prachtig om te zien. Het echte spektakel begint als de deurtjes opengaan. In het kunstwerk bevindt zich een subtiel bewegend tafereel van ronddraaiende bollen die doen denken aan een gouden planetarium. De delicate binnenkant is geïnspireerd op Salomons tempel, een van de vroegste religieuze tempels die compleet bekleed zou zijn met goud. Van Veluw vermengt hier zijn persoonlijke herinneringen uit zijn religieuze jeugd en zijn fascinatie voor het waarom en hoe religie zich bedient van rituele objecten, die bij gelovigen welhaast een spirituele ervaring kunnen oproepen, met zijn interesse in wetenschap.

Stille performance
Het Stedelijk Museum Schiedam wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van kunst en geschiedenis. Dat kan door een tentoonstelling met meerdere werken te bezoeken, met een heel concreet verhaal. En soms ook door een intieme ontmoeting met een enkel kunstwerk. In 2019-2020 deed het museum hier al ervaring mee op, toen het een één-op-één ervaring met een werk van Mark Rothko aanbood. Dit keer kunnen bezoekers op gezette tijden aansluiten bij een zogenaamde ‘stille performance’ van enkele minuten, waarbij je
Planetary Chapel van dichtbij ervaart, en wellicht zelfs een spirituele ervaring beleeft. Iedere dag wordt het kunstwerk met een kleine rituele handeling door een museummedewerker aangezet om 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en om 16.00 uur. Je hoeft hiervoor niet te reserveren. Bij binnenkomst in het museum kun je wel aangeven dat je er graag bij wil zijn.

Aankoop
Het Stedelijk Museum Schiedam heeft Planetary Chapel (2021) van Levi van Veluw in juni 2023 aangekocht voor de collectie. De aankoop is volledig mogelijk gemaakt
vanuit de subsidieregeling collectieprogramma’s van het Mondriaan Fonds.

Levi van Veluw, Planetary Chapel, 2021. Polymeer klei, bladgoud en messing mechaniek. Video: Jaar en Dag Media