Te doen

Open Monumentendagen 2024*

*Rondleidingen door het historische Sint Jacobsgasthuis

In het weekend van 14 en 15 september 2024 openen zo’n vijftig monumenten de deuren voor het publiek. Het thema van de Open Monumentendagen dit jaar is ‘Routes, netwerken en verbindingen’. Ook Stedelijk Museum Schiedam doet mee. Deze editie zijn we ‘onderweg!’: Mensen en samenlevingen zijn altijd in beweging: in tijden van vrede en oorlog, voor pelgrimsreizen, handel en ontdekking. Routes en (handels)netwerken ontstonden, wegen werden aangelegd, transportnetwerken uitgebouwd, nieuwe vervoersmiddelen en manieren van communicatie werden uitgevonden. Deze routes, netwerken en verbindingen blijven zich voortdurend ontwikkelen. Ze bevinden zich op het kruispunt tussen het verleden, heden en toekomst.

‘Onderweg!’ refereert ook aan het Open Monumentendag weekend waarbij de bezoekers op pad gaan van monument naar monument. Dit jaar gaat het óók om de reis tussen de bestemmingen en de manier waarop je de monumenten bezoekt. Lees hier meer over het thema.

Het programma in het kort

• Zaterdag 14 september – rondleiding: 14.00 -15.00 uur.
  • Zaterdag 14 september – rondleiding: 15.30 – 16.30 uur
  • Zondag 15 september – rondleiding: 12.30 – 13.30 uur
  • Zondag 15 september – rondleiding: 15.30 – 16.30 uur

Rondleidingen door het museum

In het museum kun je op zaterdag 14 en zondag 15  aansluiten bij een rondleiding door het gerenoveerde Sint Jacobsgasthuis. De rondleiding is gratis en begint bij het entreegebied van het museum. Aanmelden is niet nodig, maar wordt wel op prijs gesteld. Stuur een mail naar rsvp@stedelijkmuseumschiedam.nl, vermeld met hoe veel mensen je komt en welke rondleiding je bij wilt wonen.

Over Stedelijk Museum Schiedam
Het Stedelijk Museum Schiedam is gehuisvest in het voormalige Sint Jacobsgasthuis uit 1787. In 1783 bleek dat de middeleeuwse voorgang van dit bejaardentehuis in zeer slechte staat verkeerde. De regenten lieten plannen maken voor nieuwbouw. Getuige het resultaat, was stadsverfraaiing daarbij even belangrijk als een gezond en veilig onderkomen voor de hulpbehoevende bejaarden.

Fotografie: Aad Hoogendoorn