Te doen

Schiedamse herinneringen aan Nieuwsticht*

*Maandag 16 oktober 2023, 10.30 - 12.00 uur.

Het Stedelijk Museum Schiedam organiseert samen met verzorgingshuis Frankeland op maandag 16 oktober 2023 een verhalentafel over Nieuwsticht, een voormalige Schiedamse arbeiderswijk. Het is een gezellige koffieochtend om herinneringen op te halen, verhalen te delen en samen naar oude foto’s te kijken. Wie herinnert zich Nieuwsticht nog of heeft een mooi familieverhaal? De bijeenkomst is voor iedereen vrij toegankelijk.

Gezonde huizen voor arbeiders
In 1854 is Schiedam de eerste gemeente in Nederland die regels opstelt over de kwaliteit van huizen. Een belangrijke stap vooruit in de woningbouw! Veel Schiedammers wonen dan nog in kleine, donkere, vochtige huizen, krotten eigenlijk. En dat is slecht voor hun gezondheid. De gemeenteraad besluit dat het anders moet, daartoe aangemoedigd door arts en gemeenteraadslid C.J. Vaillant. Nieuwe huizen moeten voldoen aan regels op het vlak van afmeting en bouwmaterialen, maar belangrijker nog: er moeten licht, lucht, schoon water en riolering aanwezig zijn. Pas in in 1901 wordt op landelijk niveau de eerste Woningwet aangenomen.

Op 1 mei 1856 betrekken de eerste huurders hun nieuwe woning in Nieuwsticht. Het is de eerste woonwijk in Schiedam die volgens de nieuwe eisen wordt gebouwd. Meer dan honderd jaar wonen er mensen in Nieuwsticht, maar eind jaren 1960 en begin jaren 1970 wordt de woonwijk afgebroken. De huizen zijn verouderd en te klein geworden voor moderne maatstaven. Bovendien is de wijk, gebouwd in de weilanden buiten de stad, inmiddels omringd door industrie.

Hoe was het om in Nieuwsticht te wonen? Kende je de buren goed, of juist niet? Waar deed je de boodschappen, ging je naar school, of werkte je? En wie woonden er zo al? Deel je verhalen en herinneringen tijdens de verhalentafel. Dit kunnen verhalen over bijzondere gebeurtenissen zijn, maar ook verhalen over het dagelijks leven. Wie foto’s heeft van Nieuwsticht kan die ook meenemen om met andere deelnemers te bekijken.

De verhalentafel Nieuwsticht is onderdeel van ons programma voor de nationale Maand van de Geschiedenis.

Dit wil je weten

• Verhalentafel Nieuwsticht
  • Maandag 16 oktober 2023, 10.30 – 12.00 uur
  • Locatie: Wintertuin Frankeland, Sint Liduinastraat 10 te Schiedam
  • Toegang: gratis
  • Meld je aan via rsvp@stedelijkmuseumschiedam.nl

Beeld: Nieuwsticht Midden, rond 1950-1960. Fotograaf onbekend. Foto uit de collectie van Gemeentearchief Schiedam.

Schiedamse Maand van de Geschiedenis
Diverse historische locaties in Schiedam bundelen hun krachten tijdens de Maand van de Geschiedenis en bieden op
deze website gezamenlijk hun aanbod voor het voetlicht. Zo zijn er verschillende lezingen bij het Schiedams boekhuis, het Borrelmuseum en de Historische Vereniging Schiedam en bij Wenneker Cinema brengt het Gemeentearchief de stille film ‘Bet naar de Olympiade’ van de Schiedamse studio Eureka tot leven.