Schiedamse kunstenaar Diet Wiegman 80 jaar en twee nieuwe aanwinsten voor de museumcollectie

Hoera! Vandaag, 24 januari 2024, viert de Schiedamse kunstenaar Diet Wiegman zijn 80e verjaardag in klein gezelschap bij ons in de museumkapel. Ter ere van zijn verjaardag voegt Stedelijk Museum Schiedam twee belangrijke sleutelstukken uit zijn oeuvre toe aan de museumcollectie: Toekomstig Verleden en The Big Bang.

Wiegman’s keramisch sculptuur “Toekomstig Verleden” (1977) weerspiegelt de abstracte kunst uit de jaren zeventig. Zijn fascinatie voor de cycli van het materiaal waarmee hij werkt, staat centraal. Door het afbrokkelen en ontbinden van materiaal ontstaan er juist nieuwe dingen. De titel van het werk refereert dan ook aan dit gegeven.

The Big Bang” (2014) is een schaduwsculptuur dat door middel van de juiste belichting een zelfportret onthult. Wiegman lijkt met een ‘big bang’ zijn eigen oeuvre te verbrijzelen. Een paradox! Want zoals iedereen weet, is juist de big bang de oorsprong van alles.

Diet Wiegman, The Big Bang, 2014. Mixed media (afgedankte catalogie, scherven van oud werk, lamp), 90 x 67cm x 39cm (Schaduwbeeld 67 x 97 cm)

De kunstenaar werd in 1944 in Schiedam geboren in een kunstenaarsgezin en volgde een studie aan de Willem de Kooning Academie.In de jaren ‘70 verwerft hij veel lof met zijn hyperrealistische keramische sculpturen waarin hij alledaagse voorwerpen verwerkt. Later wordt hij bekend om zijn schaduw sculpturen.De band tussen Stedelijk Museum Schiedam en Wiegman gaat al vele jaren terug. Het Stedelijk Museum Schiedam exposeert zijn werk sinds de jaren 1970 regelmatig in groepstentoonstellingen, gevolgd door de solotentoonstellingen ‘Zo z’n gangetje’ (2001) en ’Diet Wiegman. Schaduwbeelden’ (2017). Het museum bezit 25 werken van Diet Wiegman, daterend vanaf 1968 tot 2021.

Wij wensen Diet Wiegman een kunstlievend 81ste levensjaar!

Diet Wiegman, Toekomstig Verleden, 1977. Keramiek op perspex wandplaat. 115 x 115 cm