Narges Mohammadi wint Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2024

Kunstenaar Narges Mohammadi (1993) wint de vijftiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. De vakjury onder voorzitterschap van oud-nieuwslezer en journalist Noraly Beyer kende dinsdagavond in Stedelijk Museum Schiedam de prijs van tienduizend euro aan haar toe. ”De kracht van het werk van Narges Mohammadi is dat het verbinding maakt tussen haar persoonlijke verhaal en de grote actuele sociaal-maatschappelijke issues van onze tijd.”, stelt de jury. De prijs werd live uitgereikt tijdens een uitzending van Opium (AVROTROS) op NPO Klassiek en is bestemd voor kunstenaars onder de 36 jaar. Naast Mohammadi, waren voor deze editie genomineerd: Jason Dolman (artiestennaam Victor Crepsley), Sebastian Haquin, Josse Pyl en Dion Rosina.

Het werk van de winnaar heeft grote urgentie en maatschappelijke betekenis, tegelijk is het poëtisch, zowel in de grote ruimtelijke gebaren als in subtiele details. Daardoor raakt het zowel het hoofd als het hart. Met grote vasthoudendheid vertelt deze kunstenaar vanuit eigen thematiek een groter verhaal over de wereld van vandaag. Het werk is toegankelijk, genereus, gelaagd en maakt voor toeschouwers invoelbaar hoe ontheemding gaten slaat in een mensenleven. Er is geen twijfel bij de jury dat deze kunstenaar het nationaal en internationaal ver zal brengen.” – De jury van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs over winnaar Narges Mohammadi

Over de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs
De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een gerenommeerde kunstprijs voor talent tot en met 35 jaar, wonend of werkend in Nederland. De kunstenaars worden voorgedragen door scouts uit de kunst- en cultuurwereld en maken kans op twee prijzen: de juryprijs van tienduizend euro en een publieksprijs van tweeënhalfduizend euro. De prijzen worden vanaf dit jaar beschikbaar gesteld door het Schiedamse De Groot Fonds.

Narges Mohammadi is genomineerd door artistiek directeur Inez Piso van Hotel Maria Kapel in Hoorn. Jason Dolman (Victor Crepsley) door modeontwerper Duran Lantink, Sebastian Haquin door kunstenaar en educator Charl Landvreugd, Josse Pyl door kunstenaar Constant Dullaart en Dion Rosina door het collectief Opperclaes van Bruce Tsai en Linda van der Vleuten.

Bij de prijs hoort een tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam. Het werk van de genomineerde kunstenaars is nog te zien tot en met 23 juni 2024.

Over Narges Mohammadi
Narges Mohammadi (1993) bestudeert mensen en hun gedrag, maar ook de materialen in onze fysieke omgeving en hun betekenis in culturele tradities. Verschillende, vaak alledaagse materialen – van stro en klei tot lapis lazuli en uien – krijgen in haar werk een nieuwe betekenis. Mohammadi onderzoekt de waarde van (eet)rituelen en verbindt culturele geschiedenissen. Zelf leeft de kunstenaar tussen verschillende culturen. Voor haar werk put ze uit haar persoonlijke geschiedenis. Op jonge leeftijd vluchtte ze met haar ouders uit haar thuisland Afghanistan. Haar jeugd was niet zorgeloos; ze speelde niet op het strand, en tijd voor zwemles was er niet. Het in de tentoonstelling getoonde strandspeelgoed gehuld in papier-maché is een stille getuige van een verloren jeugd.

”‘Narges’ kunst is toegankelijk en weet me te ontroeren, omdat ze met alledaagse materialen en eetrituelen krachtige herinneringen oproept.”, aldus scout en curator Inez Piso, die Mohammadi heeft voorgedragen.

Partners
De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Schiedam, de Volkskrant en het De Groot Fonds uit Schiedam. Het De Groot Fonds stelt de prijs beschikbaar, directeur Luuk Ruys: “Wij vinden het belangrijk dat zo’n toonaangevende kunstprijs in Schiedam wordt georganiseerd, en de beste jonge kunstenaars van Nederland hier zijn te zien.” Museumdirecteur Anne de Haij: ”Ik ben trots dat een Schiedams fonds het belang ziet van deze prijs en de hedendaagse kunst voor de stad Schiedam.

Museum als springplank voor talent
De tentoonstelling past naadloos binnen de visie van het Stedelijk Museum Schiedam, dat zich al sinds 1956 richt op jonge kunstenaars en een springplank wil zijn voor jong talent. Veel kunstenaars kregen hier hun eerste museale presentatie, zo ook Narges Mohammadi waarvan al eerder een solotentoonstelling in het museum te zien was. In 2022 vroeg het museum Mohammadi om een nieuw werk te maken dat met Schiedam te maken heeft. Ze koos ervoor om een kant van de stad te laten zien die vaak onzichtbaar blijft. Een zomer lang werkte ze als invalkracht in de Schiedamse thuiszorg en trad daarmee in de voetsporen van haar eigen moeder. Haar ervaringen verwerkt ze in het kunstwerk Onzichtbare handen. Een ode aan de thuiszorghulp.

Header beeld: Van links naar rechts: juryvoorzitter Noraly Beyer, kunstenaar Narges Mohammadi, scout Inez Piso en directeur Stedelijk Museum Schiedam Anne de Haij, foto Simon Lenskens