Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2024

6 april t/m 23 juni 2024

Victor Crepsley, Sebastian Haquin, Narges Mohammadi, Josse Pyl en Dion Rosina zijn de genomineerden voor de vijftiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Vanaf 6 april is werk van deze kunstenaars te zien in een tentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam. 

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een gerenommeerde kunstprijs voor talent tot en met 35 jaar, wonend of werkend in Nederland. De kunstenaars worden voorgedragen door scouts uit de kunst- en cultuurwereld en maken kans op twee prijzen: de juryprijs van tienduizend euro en een publieksprijs van tweeënhalfduizend euro. De prijzen worden vanaf dit jaar beschikbaar gesteld door het Schiedamse De Groot Fonds.

Scouts en Publieksprijs

Voor deze editie hebben modeontwerper Duran Lantink, kunstenaar en curator Charl Landvreugd, curator Inez Piso, kunstenaar Constant Dullaart en kunstcollectief/galerie Opperclaes (Linda van der Vleuten en Bruce Tsai) kunstenaars voorgedragen. Deze vijf scouts treden op als ‘ambassadeur’ van een kandidaat en houden bij de opening van de tentoonstelling een pleidooi waarom hun kunstenaar de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs verdient.

Uiteindelijk kiest een professionele jury de winnaar. De jury bestaat dit jaar uit Noraly Beyer (juryvoorzitter, voormalig nieuwslezer en Journaal-redacteur), Judith Spijksma (conservator moderne en hedendaagse kunst Fries Museum), Kevin Osepa (kunstenaar, genomineerd in 2018), Luuk Ruys (directeur De Groot Fonds) en Janna Reinsma (kunstcriticus de Volkskrant). De winnaar van de juryprijs wordt op 14 mei in Opium op NPO Klassiek bekendgemaakt.

Stem op jouw favoriete kunstenaar
Het publiek kan ook stemmen: de publieksfavoriet wint €2.500. Bezoekers kunnen hun stem achterlaten in een stembus in de tentoonstelling. Op zondag 9 juni wordt de publieksfavoriet bekend gemaakt tijdens een speciale publieksdag.

Over de vijf genomineerde kunstenaars

 

Victor Crepsley
Victor Crepsley heet eigenlijk Jason Dolman (1996). Zijn alter ego is afgeleid van Larten Crepsley, de vampier uit een boekenreeks. Je kunt in die naam ook de woorden ‘victorie’ en ‘crap’ lezen, ofwel ‘overwinnaar van het vuil’.

Van Flügelflesjes tot Playmobil-magazines: met de spullen die hij verzamelt, bouwt ­Victor Crepsley een wereld die volgens hem ‘universeel is in zijn schoonheid en zijn lelijkheid’. Hij mixt film, collage, sculptuur, muziek, fotografie en liveperformance tot verleidelijke en soms hysterische kunstwerken.

Duran Lantink over zijn keuze voor Victor Crepsley: ‘Het verrast mij altijd hoe veelzijdig Victors werk is.’

Narges Mohammadi
​Narges Mohammadi (1993) bestudeert mensen en hun gedrag, maar ook de materialen in onze fysieke omgeving en hun betekenis in culturele tradities. Verschillende, vaak alledaagse materialen – van stro en klei tot lapis lazuli en uien – krijgen in haar werk een nieuwe betekenis. Mohammadi onderzoekt de waarde van (eet)rituelen en verbindt culturele geschiedenissen. Zelf leeft de kunstenaar tussen verschillende culturen. Voor haar werk put ze uit haar persoonlijke geschiedenis. Op jonge leeftijd vluchtte ze met haar ouders uit haar thuisland Afghanistan. Haar jeugd was niet zorgeloos; ze speelde niet op het strand, en tijd voor zwemles was er niet. Het hier getoonde strandspeelgoed gehuld in papier-maché is een stille getuige van een verloren jeugd.

”‘Narges’ kunst is toegankelijk en weet me te ontroeren, omdat ze met alledaagse materialen en eetrituelen krachtige herinneringen oproept”, aldus curator Inez Piso, die Mohammadi heeft voorgedragen.

Sebastian Haquin
​Sebastian Haquin (1991) is een figuratieve schilder die een eigen draai geeft aan portretten, stillevens en allegorische scènes. ‘Op poëtische wijze en met een lichte queer ondertoon verbeelden de schilderijen de onderliggende nervositeit van twintigers en dertigers’, aldus kunstenaar Charl Landvreugd, die Haquin heeft voorgedragen.

Haquin werd geboren in Londen, deed de kunstacademie in Melbourne en werkt sinds een aantal jaren in Rotterdam. Hij schildert zijn olieverfschilderijen nat-in-nat, dus zonder dat de lagen tussendoor drogen. Zijn startpunt zijn dromen en vervormde herinneringen, die hij met modellen naschildert.

Dion Rosina
De schilderijen en mystieke collages van Dion Rosina (1991) zijn gebaseerd op historisch beeldmateriaal, onverklaarbare fenomenen, mythologie en zijn persoonlijke verbeelding. Ze draaien om de onderbelichte geschiedenis van de Afrikaanse diaspora en hoe die tot nu toe doorwerkt.

‘Dion Rosina ziet kans om historische beelden een nieuwe, hedendaagse en gelaagde betekenis te geven’, aldus het kunstcollectief Opperclaes, dat hem heeft voorgedragen. ‘Door de representatie van personen van kleur in zijn werk verrijkt hij het verhaal van de Nederlandse schilderkunst.’

Josse Pyl
Josse Pyl (1991) ziet onze dagelijkse omgeving als één groot taalweb. Dat web – niet alleen letters en lijnen, maar bijvoorbeeld ook een aanraking – wordt verbeeld in tekeningen, sculpturen, architectonische installaties en video’s. Pyl onderzoekt taal als een ‘kneedbaar materiaal dat onze omgeving en ons denken vormgeeft’.

Scout Constant Dullaart over zijn keuze voor Josse Pyl: ‘Het gevoel van enthousiasme en plezier overviel me toen ik op de Werkplaats Typografie voor het eerst zijn werk zag en ook gelijk de angst dat ik door mijn aanwezigheid de intieme choreografie van logica en gekte kon verstoren.’

Over de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een gerenommeerde kunstprijs voor talent tot en met 35 jaar, wonend of werkend in Nederland. De kunstenaars worden voorgedragen door scouts uit de kunst- en cultuurwereld. De lijst met oud-winnaars bevat namen als Femmy Otten, Guido van der Werve, Evelyn Taocheng Wang, Anne Geene en Özgür Kar. Kunstenaars met wie het Stedelijk Museum Schiedam nadien vaak een nauwe relatie onderhoudt, zoals blijkt uit de recente solo’s van eerdere genomineerden als Zoro Feigl en Femmy Otten. In 2022 won Salim Bayri, die werd voorgedragen door scout Abdelkader Benali.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een samenwerking tussen de Volkskrant en het Stedelijk Museum Schiedam, met ondersteuning van het Schiedamse De Groot Fonds dat de geldprijzen beschikbaar stelt. Directeur van het De Groot Fonds, Luuk Ruys: “Wij vinden het belangrijk dat zo’n toonaangevende kunstprijs in Schiedam wordt georganiseerd, en de beste jonge kunstenaars van Nederland hier zijn te zien.”

Museumdirecteur Anne de Haij: “De Prijs past bij onze ambitie om een museaal podium te bieden aan Nederlandse hedendaagse kunstenaars; en hun werk naar een groot publiek te brengen. Veel van de genomineerden van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs blijven we daarna volgen.”

De vijf genomineerde kunstenaars voor de vijftiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs presenteren hun werk van 6 april tot en met 23 juni 2024 in het Stedelijk Museum Schiedam. Bekendmaking juryprijs: dinsdag 14 mei 2024. Bekendmaking publiekswinnaar: zondag 9 juni 2024.