Werk ‘R70-71’ van kunstenaar Jan Schoonhoven gerestaureerd*

*Schiedam, 22 juli 2024

Stedelijk Museum Schiedam ontving in 2022 een bijzondere schenking:  het reliëf ‘R70-71’ uit 1970 van Jan Schoonhoven, een tot dan toe nog onbekend werk. Het reliëf is nergens beschreven en was nooit eerder in een museum tentoongesteld. De voormalige eigenaar Maria de Haan was Vriend van het museum en zij kreeg het werk als persoonlijk cadeau van de kunstenaar. Bijzonder is dat de kunstenaar ‘R70-71’ waarschijnlijk zelf maakte. In deze periode besteedde hij de uitvoering vaak uit aan zijn assistent.

Jan Schoonhoven was een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Als lid van de Nul-groep rekende hij af met de kunsthistorische traditie om de werkelijkheid weer te geven. Hij ging terug naar de basis, naar nul. In Schoonhovens reliëfs vind je geen persoonlijke expressie, ze verwijzen naar niets anders dan zichzelf. Met deze witte kunstwerken, maakte hij internationaal naam.
De museumcollectie bevat naast het werk uit 1970 ook een reliëf uit 1969, twee vroegere ‘Schoonhovens’ uit de jaren vijftig, en een aantal tekeningen.

R70-71 was te zien in de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant’ met recente aanwinsten en oude bekenden uit de museumcollectie. In een expertmeeting is toen ook het traject voor verdere behandeling bepaald, want na vele jaren was het werk toe aan conservering en restauratie. Met steun van fondsen, huisvrienden en bezoekers is dit gelukt!

Jan Schoonhoven, R70-71, 1970, collectie Stedelijk Museum Schiedam, schenking uit de nalatenschap van Maria de Haan, 2021. Voor restauratie. Fotografie: Francien van Daalen, Van Daalen Papierrestauratie

Jan Schoonhoven, R70-71, na restauratie, foto: Stedelijk Museum Schiedam

Voor en na de restauratie
Na onderzoek van restauratoren en Schoonhoven-experts Marjan de Visser en Francien van Daalen is besloten om de meeste storende vervuilde oppervlakten en enkele vlekken te behandelen. Daarna zijn enkele beschadigingen gerepareerd en ontbrekende lacunes aangevuld. Bijzonder aan dit werk is dat het maakproces goed zichtbaar is in vergelijking met veel van zijn andere, strakkere werken. De kunst was om zo weinig mogelijk aan de huidige conditie te wijzigen, maar alleen te ‘ontstoren’ zodanig dat de oorspronkelijke intentie van het werk beter uit de verf komt.

Vorige week is het werk weer naar het museumdepot gebracht. We zijn heel blij met het resultaat!