Jennifer Tee, Abstraction of a Form, Shape or Presence, 2022*

*Kunstwerk in het trappenhuis.

Voor de nok van het trappenhuis van Stedelijk Museum Schiedam maakte Jennifer Tee (1973) de installatie Abstraction of a Form, Shape or Presence. In deze installatie reflecteert ze op een terugkerend thema in haar werk: The soul in limbo. Dat is een metafoor voor een niet nader genoemde plaats – een conceptuele, mentale, psychologische en fysieke ruimte – op de grens tussen het hier en het mogelijke. Het werk vormt de entree tot de zolderzaal.

Video door Gerrit Schreurs

Abstraction of a Form, Shape or Presence bestaat deels uit keramische halve bollen uit de serie Tao Magic, die verwijzen naar manen en planeten. Ze symboliseren het universum, dualiteit, wederkerigheid en eenheid. De titel refereert aan de Chinese magie. De andere elementen komen uit de serie Abstraction of a Form, Shape or Presence. Deze objecten laten een afdruk van een gezicht zien, zoals we kennen van het dodenmasker, alleen nu in negatief. Ze gaan over herinneringen, het vangen van een moment en de abstractie van de dood. Tee wil in deze installatie een relatie leggen tussen de materiële en immateriële wereld waarin de een in de ander overgaat, het overvloeien van de een in een andere staat. De objecten zijn met grote precisie gemaakt en laten haar interesse in het keramisch ambacht zien. Ze zijn mooi geglazuurd in zachte tinten. In sommige verwerkte ze kristallen.

Het werk van Jennifer Tee (1973) bestaat uit sculpturen, collages, installaties en performances, waarbij ze ambachtelijke experimenten combineert met filosofische overpeinzingen. In haar werk combineert ze culturele invloeden uit de hele wereld.

Jennifer Tee (1973)
Abstraction of a Form, Shape or Presence, 2022
Keramiek

Beeld: Jennifer Tee, Abstraction of a Form, Shape or Presence, 2022. Fotografie: Gerrit Schreurs