Nieuwe aanwinst: Visit*
*Van Kinke Kooi.
*Van Kinke Kooi.
De collectie van het Stedelijk Museum Schiedam is verrijkt met het drieluik Visit (2019) van kunstenaar Kinke Kooi. In deze kleurrijke tekening verbeeldt ze gastvrijheid en ontvangen, in de breedste zin van het woord.
Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een fantasievoorstelling met bloemen, maar kijk eens naar het detail middenin. Achter lichtroze gordijnen gaat een huiselijk tafereel schuil, met kamerplanten, een warm gloeiend licht, een kaarsje op tafel en een schemerlamp.
Het gedetailleerd uitgewerkte middenpaneel van Visit staat symbool voor ons binnenste, voor inclusief, de zijpanelen staan voor onze buitenlaag, voor exclusief. Kinke Kooi verbeeldt ons binnenleven als een interieur, waar je nieuwe ideeën een plek kunt geven. Je woont in je lichaam en als foetus zat je negen maanden in de baarmoeder van je moeder. Ook het denken ziet zij als een interieur: ”Stel je maar eens voor: je hebt je huis bewust en met smaak ingericht. Alles heeft z’n plek en het ziet er strak uit. Dan komt een vriendin langs en ze is enthousiast over een cadeau wat ze voor je heeft meegebracht. Wanneer je het uitpakt zie je gelijk dat dit niet je smaak is. Ben je dan gastvrij en geef je het cadeau een plek in je interieur, ook al wordt het daar minder consequent en scherp van?”
“Het lichaam wil van nature alles eruit hebben dat het vreemd is. Dus wanneer een vrouw zwanger wordt en het bevruchtte eitje in de baarmoeder indaalt, wil het lichaam het er in eerste instantie uitwerken. Op dat moment creëert het vrouwelijk lichaam een anti-serum om deze reactie te stoppen, zodat het gastvrij kan zijn voor de vrucht. Ik zie dat als een metafoor voor het creatieve proces. Vaak schrik ik in eerste instantie van nieuwe ideeën die ik krijg, waaraan ik nog niet gewend ben; ontvankelijkheid kan heel confronterend zijn.”
Kinke zegt: “Voor mij gaat gastvrijheid hierover. Onze maatschappij heeft veel beelden buitengesloten en er wordt weinig gesproken over de complexiteit van gastvrijheid. Ik teken veel bloemen omdat die ook gastvrij zijn naar hun bevruchters, maar in onze maatschappij als verleidsters worden gezien. Daarom gebruik ik ook woorden als ‘hostes’ en ‘hospitality’. Puurheid en hygiëne zijn principieel ongastvrij en discriminerend. Als meisje was ik altijd achterdochtig over maagdelijkheid en zuiverheid: als je niet een leven lang maagd wil blijven, ben je als vrouw gedwongen je tot onreinheid te verhouden.”
Ruim baan voor vrouwelijke kunstenaars
Stedelijk Museum Schiedam geeft in aankopen en tentoonstellingen de voorkeur aan vrouwelijke kunstenaars, om zo de achterstand waarop vrouwelijke kunstenaars in de collectie staan, te corrigeren. Kooi is een kunstenaar die met haar thematiek, en impliciete feministische boodschap, goed past bij de deelcollectie geëngageerde hedendaagse kunst. Zij is voor een huidige generatie jonge kunstenaars die thema’s agenderen rondom identiteit en feminisme een voorloper en bron van inspiratie. Alhoewel Kooi in enkele Nederlandse collecties vertegenwoordigd is, vindt directeur De Haij dat Koois werk meer podium in Nederland verdient. Haar werk combineert een stevige, maar ook genuanceerde inhoudelijke boodschap met een prachtige uitvoering. Daarmee heeft haar werk een grote zeggingskracht voor een breed publiek, en past daarom dus ook goed bij Stedelijk Museum Schiedam.
Over Kinke Kooi
Kinke Kooi tekent. Het trekken van eindeloze lijnen geeft haar rust en een gevoel van flow. Haar tekeningen gaan over ‘eromheen’, zoals het vlees om het skelet en parels die het scherpe verzachten. Ze geeft zo op geheel eigenzinnige wijze uiting aan gevoelens die niet zo makkelijk te vatten zijn: het subtiele onderscheid tussen ver-bonden en ge-bonden zijn bijvoorbeeld, maar ook turbulentie en zinnelijkheid.
De aankoop is mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.