Inclusiviteit
Belangrijk verschil is dat het meisje op Boots foto zwart is. De aankoop behoorde tot de publiekslievelingen in de tentoonstelling Modest Fashion, die tot begin februari in het museum was te zien. ‘Ik volgde de discussie over inclusiviteit en dat er maar zo weinig zwarte mensen in musea te zien zijn. Intuïtief verwerk ik dat dan in mijn werk.’
Verliefd
Boot (1969) begon als schilder en stapte later over naar fotografie. Ze laat zich vaak inspireren door zeventiende eeuwse schilderkunst. ‘Vermeers Meisje met parel is voor mij een iconisch beeld van een jonge vrouw. Misschien is ze een beetje verliefd; ze kijkt wat verrast en is voor mij, en wie weet elk wit meisje, heel herkenbaar.’ Het idee voor het werk schoot haar te binnen terwijl ze samen met model Sandra Uwase aan het werk was. ‘Het was meteen raak. Haar blik, haar gezicht, alles viel gelijk op zijn plek.’
Discussies
Voor het Stedelijk Museum Schiedam past de aankoop bij het beleid van het museum om werk aan te kopen van hedendaagse, geëngageerde Nederlandse kunstenaars. ‘Jenny Boot laat ons nadenken over onze blik, onze versie van de kunstgeschiedenis en de rol van de zwarte vrouw in de kunst’, zegt Catrien Schreuder, Hoofd Tentoonstellingen en Collecties. Dat haakt aan op discussies van nu. Wie bepaalt wat er in musea aan de muur hangt? En wie bepaalt hoe een model eruit ziet?’

Jenny Boot, Black girl with pearl, 2018, editie van 30, model: Sandra Uwase, collectie Stedelijk Museum Schiedam