In het Panorama Schiedam zie je niet zomaar een overzicht van de stadsgeschiedenis, maar de verhalen van Schiedammers van over de hele wereld. Mensen zoals jij en ik. Samen maken zij de stad. De les start daarom met het verhaal van jullie groep en school. Wie zijn jullie? En wat betekent de stad Schiedam voor jou?

In de tentoonstelling onderzoeken de kinderen in groepjes de relatie tussen unieke verhalen en thema’s als ‘wonen met het water’, ‘armoede en emancipatie’ en ‘opgroeien tussen de hoogbouw’. Onderwerpen die belangrijk zijn in de ontwikkeling van de stad in een bepaalde periode, maar nog steeds – of weer – actueel zijn. Hier in Schiedam, Nederland of elders op de wereld. In een korte presentatie pitchen de groepjes hun thema.

In het Atelier maken de kinderen gezamenlijk een panorama of plattegrond van hun wijk. De opdracht wordt in twee stappen opgedeeld. Eerst tekenen de kinderen wat je ziet als je op straat loopt. Oude of nieuwe huizen bijvoorbeeld, hoogbouw of laagbouw. Is er groen of een plek voor activiteiten? Daarna wordt informatie toegevoegd die je niet direct ziet: verhalen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de wijk.

Dit wil je weten

  • Groep 7 & 8
  • Duur: 145 minuten
  • Te boeken op dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Dit programma is een MuseumParel en kan door basisscholen in Schiedam gratis geboekt worden via Parels van Schiedam
  • De les wordt door twee professionele museumdocenten gegeven. Het is fijn als jullie ook met minimaal twee actief betrokken begeleiders komen
  • De groep wordt in twee kleinere groepen verdeeld, ze krijgen hetzelfde programma maar in een andere volgorde
  • Kosten voor het programma, indien niet geboekt via Parels van Schiedam, zijn €160,- inclusief materialen en entree
  • Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief

Reserveren kan via de Parels van Schiedam of neem contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl 

Beeld: detail uit de permanente tentoonstelling ‘Panorama Schiedam’. Fotografie: Aad Hoogendoorn