Primair Onderwijs*
*De kracht van nieuwsgierigheid.
*De kracht van nieuwsgierigheid.
Hoe kan nieuwsgierigheid naar het onbekende bijdragen aan ontwikkeling? Tijdens een bezoek aan het museum maken kinderen kennis met kunst en geschiedenis. Zo bouwen kinderen aan een nieuw referentiekader.
We streven ernaar dat het museum als een vertrouwde plek voelt waar kinderen kunnen ontdekken en onderzoeken op hun eigen manier. Het onderwijsprogramma is te boeken via de website van de Parels van Schiedam of rechtstreeks bij het museum.
Heb je interesse in een les voor jouw klas of wil je meer weten? Neem dan contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl
*Welke kies jij?
*Vaste programma's vol kunst kijken, vrij denken en zelf doen.
Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens vaak ook. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor kunstenaars? Een programma vol actieve opdrachten.
Gek, mooi, stil of ingewikkeld. Welk kunstwerk past bij jou? Tijdens het museumbezoek staat beleving centraal. En dat verbindt. Een programma vol filosofische gesprekken, samenwerken en een persoonlijke creatieve opdracht.
Ben jij ook een stapelaar? In deze les verkennen we het begrip ‘stapel’. Want wat is het nut van stapelen? De kinderen gaan op onderzoek in het museum én er wordt gestreden. Daarbij moeten samenwerking, inzicht en experiment leiden tot de hoogste stapel... Een les om stapelgek van te worden!
In deze les gaan we in op het begrip ‘ruimte’. Hoe ziet ruimte eruit op het platte vlak? Het blijkt een hele heksentoer om je hersens via je ogen voor de gek te houden, zodat je denkt dat een paar lijnen op het platte vlak ‘ruimte’ verbeelden.
Tijdens het museumbezoek raken kinderen vertrouwd met het museum, kunst en kunstenaars. Er is daarbij alle ruimte om vrij te denken. Het onderscheid tussen goed en fout bestaat in deze lessen niet. En dat verbindt kinderen: iedereen kan meedoen. Deze les draait om punten.
Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Welke vormen en verhalen ontdek jij in de vlakken? De kinderen zoeken en benoemen punten, lijnen en vlakken in het museum en tekenen in het Atelier een toevalsdier met behulp van, jawel, punten, lijnen en vlakken.
*Verhalen over de stad en over jou.
Reis met de kinderen terug in de tijd. De geschiedenis biedt een schat aan verhalen, vaak over unieke mensen die de stad Schiedam maakten tot de plek waar de kinderen nu wonen, spelen en leren. Verhalen vertellen en maken staat centraal in deze les.
De kinderen onderzoeken de verhalen van Schiedammers uit de hele wereld, die samen de stad én Nederland maakten tot wat het nu is. Verhalen van harde werkers, dromers en avonturiers, maar ook helden, strategen en overlevers. In een creatieve opdracht maken kinderen een Panorama van hun buurt, met compleet unieke en vaak onzichtbare verhalen.
Verhalen geef je door. Wij geven de verhalen van de stad door in tentoonstellingen, maar ook met een bijzonder Gouden Boekje. Graag komen we het boekje voorlezen en uitdelen op school.
*Als je dat makkelijker vindt voor de kleuters.