Primair Onderwijs

We komen graag langs met ons Gouden Boekje*

*Omdat je niet genoeg kunt worden voorgelezen.

Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2024 komt er graag iemand van het museum in groep 4 voorlezen uit Chloe en de boefjes reizen door de tijd. En we lezen niet alleen voor, maar delen ook uit. Omdat we het belangrijk vinden om verhalen van de stad te blijven vertellen. Verhalen van Schiedammers vanuit de hele wereld, die de stad en Nederland maakten tot wat die nu is.

In oktober nemen we met alle basisscholen van Schiedam contact voor een voorleesafspraak tijdens de Nationale Voorleesdagen 2024. Mocht je het boekje liever op een andere moment krijgen, in verband met een thema op school, of wil je het boekje in een ander leerjaar voorgelezen krijgen in de klas? Laat het dan weten aan Denise, want ook dat doen we graag.

Uitdelen van de boekjes en bezoek aan Panorama Schiedam
Het boekje verscheen bij uitgeverij Rubinstein naar aanleiding van de geschiedenistentoonstelling Panorama Schiedam. Het boekje is extra waardevol voor de kinderen wanneer zij nog meer verhalen van de stad bekijken in deze tentoonstelling. De bijbehorende museumles kan gratis via de CultuurParels geboekt worden. Het Gouden Boekje wordt de komende dankzij Fonds Schiedam Vlaardingen, Fonds Historische Publicaties Schiedam  en Stichting Opbouw Schiedam  vier jaar jaarlijks op alle basisscholen in Schiedam uitgedeeld.

Over Chloe en de boefjes reizen door de tijd
Chloé logeert met haar zusje Abbey en hun neefje Louay bij Oma Laleh in Schiedam. Als Chloé bijna in slaap valt, hoort ze een mysterieus gezang. Ze ziet nog net hoe Oma in een blauwe lichtflits verdwijnt, met de twee kleine boefjes achter zich aan. Er zit voor Chloé niets anders op dan achter ze aan te gaan. Dat is het begin van een wonderlijke reis door de tijd. Zal Chloé Oma en de boefjes terug kunnen halen?

Over de auteur en de illustrator
Schrijver Parham Rahimzadeh is bekend van het boek Arab (2021). Hij werd geboren in Iran en groeide op in Schiedam en Rotterdam. Hij was baby-asielzoeker, straatschoffie, ondernemer, student en fiscalist, maar met Arab ontpopte hij zich tot de meesterlijke verteller van verhalen die hij altijd al wilde zijn(Uitgeverij Prometheus). Jan Lieffering is illustrator van kinderboeken en schoolboeken. Hij is onder meer bekend van zijn illustraties voor de Gouden Boekjes met Efteling-sprookjes.

Dit wil je weten

• Groep 4 (of een ander leerjaar op verzoek)
  • Duur 30 tot 45 minuten in de eigen klas.
  • Een medewerker, van suppoost tot directeur, of vrijwilliger van het museum komt langs in de klas. Na het voorlezen ontvangen alle leerlingen in de klas een gratis Gouden Boekje om mee naar huis te nemen.
  • Er zijn geen kosten verbonden aan dit programma.
  • Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief.

Foto: Schrijver Parham Rahimzadeh leest voor uit zijn Gouden Boekje. Foto: Fred Ernst