Te doen

Roffa Mon Amour x AiRich x Stedelijk Museum Schiedam*

*Met AiRich, Zawdie Sandvliet en Jennifer Muntslag

Filmlovers opgelet: op vrijdagavond 22 maart strijkt filmfestival Roffa Mon Amour neer in Stedelijk Museum Schiedam! Heb je altijd al een film op groot scherm in een museum willen kijken dan is dit je kans!

Het wordt een speciale avond waarop je via kunst, film en een talk in het afrofuturisme duikt. Laat je verrassen door de kleurrijke beelden van kunstenaar AiRich in de tentoonstelling AiRich.Afrofuturistic Visions en de cyberpunkfilm Neptune Frost, die op groot doek te zien is (inclusief popcorn!). In een talk met kunstenaar AiRich, Zawdie Sandvliet (docent Afro-Nederlandse studies) en moderator Jennifer Muntslag kom je alle ins en outs te weten over deze culturele stroming.

19.15 uur | Deuren open & tentoonstellingsbezoek
19.45 uur | Let’s talk about afrofuturism, met kunstenaar AiRich, Zawdie Sandvliet (docent Afro-Nederlandse studies) en moderator Jennifer Muntslag
20.30 uur | Filmvertoning Neptune Frost (English subtitles)
22.15 uur | Film afgelopen
22.30 uur | Museum gesloten

Tickets kosten €12,50 per stuk.
Ben je student? Dan kost een kaartje €7,50. Vul deze kortingscode in tijdens het betaalproces: Student2024.

Over de tentoonstelling

AiRich werkt vanuit het afrofuturisme, een culturele stroming die is ontstaan vanuit de Afrikaanse diaspora. In haar portretseries combineert ze elementen van sciencefiction en geschiedenis met fotografie, collage en bodypaint. Geïnspireerd door popcultuur, mode, muziek en mythologie creëert AiRich een hoopvol en krachtig toekomstbeeld. Lees hier meer over de tentoonstelling.

Trailer Neptune Frost

Over de film

Neptune Frost deconstrueert en ontwricht het binaire systeem en de machtssystemen die aanwezig zijn in de hedendaagse samenleving. Hoe? Door het internet te hacken en tegen de wereld te schreeuwen dat er iets moet veranderen. De afrofuturistische musical neemt je mee naar een utopische wereld vol elektronische beats en visuele extase. De rode en blauwe neonlichten strelen de zwarte huid van het hackerscollectief en accentueren hun atypische kleding gemaakt van technologisch afval, zoals een getextureerde toetsenbordmantel.

De cyberpunkmusical werd mogelijk gemaakt dankzij een succesvolle Kickstarter-campagne waarmee muzikant en filmregisseur Saul Williams de thema’s uit zijn rapalbum MartyrLoserKing (te vinden op Spotify) kon omvormen tot een multimediaal project. De meeste acteurs die in Neptune Frost spelen zijn vluchtelingen uit Burundi, dit geeft een sterke en levendige energie aan de film.

Over Roffa Mon Amour

Roffa Mon Amour is een jaarlijks terugkerend openluchtfilmfestival in Rotterdam in de maand augustus. Het festival viert filmtalent van over de hele wereld, waarbij ’s avonds films worden gepresenteerd op een speelse locatie. Naast het jaarlijkse filmfestival presenteert Roffa Mon Amour het hele jaar door verschillende andere filmevenementen en samenwerkingen. Met als doel een inspirerende en onvoorspelbare filmwereld te openen voor een nieuwsgierig publiek. Ontdek films die shockeren of pijn doen, die je verliefd maken of je naar een andere wereld vervoeren, allemaal vanaf goed geselecteerde locaties.

Over AiRich

AiRich (spreek uit: I-Rich) is nu tien jaar beeldend kunstenaar en werkt vanuit het afrofuturisme, een culturele stroming die is ontstaan vanuit de Afrikaanse diaspora. Ze maakt portretten van fictieve mythische wezens die van een andere planeet lijken te komen. AiRich’ werk legt de nadruk op kracht, heling en het vieren van haar Afrikaanse wortels.

De tentoonstelling AiRich. Afrofuturistic Visions in Stedelijk Museum Schiedam is haar eerste solo in een museum en brengt verschillende fotoseries van 2013 tot 2023 bijeen, aangevuld met nieuw werk. ‘A ten Doro’, oftewel ‘de tijd is aangebroken’ in de Surinaamse taal Sranantongo, zo draagt ze met haar werk uit dat het tijd is voor meer krachtige beelden rondom Zwarte identiteit en herwaardering van het zelfbeeld.

Over Zawdie Sandvliet

Zawdie Sandvliet is promovendus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op slavernij, kolonialisme, kapitalisme en racisme in het 17e en 18e-eeuwse Suriname. Zawdie studeerde Afro-Amerikaanse studies aan de Boston University, na een bachelordiploma in sociologie te hebben behaald. Na zijn terugkeer in Nederland nam hij het initiatief om de opleiding Afro-Nederlandse Studies op te richten aan de Universiteit van Amsterdam, een dekoloniale en interdisciplinair (keuze)vak dat zich richt op de geschiedenis en hedendaagse realiteit van Zwarte mensen in Nederland.

Zawdie Sandvliet. Foto: @ludlboterman

Over Jennifer Muntslag

Jennifer is presentatrice en geboren performer die als een frisse wind, vol enthousiasme en humor door de zaal heen waait. Haar klussen variëren van een wekelijkse late night talkshow bij Pakhuis de Zwijger, jaarlijks terugkerende host tijdens Oerol, Amsterdam Roots Festival, Kunstbende, vloggen voor Shot of Culture en diverse Spoken Word events tot aan clubavonden in de Paradiso, Melkweg en vele clubs/festivals in binnen- en buitenland.

Jennifer Muntslag. Foto: Bete Photography