NEW WAVE. DAR x Stedelijk Museum Schiedam

22 juni t/m 10 november 2024

Van 22 juni tot en met 10 november 2024 presenteren Stedelijk Museum Schiedam en kunstplatform DAR de internationale groepstentoonstelling NEW WAVE. Te zien zijn zes nieuwe zaalvullende installaties van The Nest (Nairobi, Kenia), Nifemi Marcus Bello (Lagos, Nigeria) en Rotterdam-based kunstenaars Marga Weimans, Ameneh Solati, Yuro Moniz en Elejandro Martinez. Deze kunstenaars staan voor een nieuwe – internationale – beweging in de kunst. Ieder van hen maakt deel uit van verschillende netwerken, van de eigen familie, een collectief van makers en vriendengroepen tot sterk lokaal gewortelde gemeenschappen. Hun verbondenheid met deze netwerken is bepalend voor het perspectief waarmee zij in hun werk wereldwijde thema’s als klimaat, macht, digitalisering en commercie aankaarten. De tentoonstelling, gecureerd door Zineb Seghrouchni van DAR Cultural Agency, is geïnspireerd door een internationale ontwikkeling, waarin de aandacht verschuift van autonoom en individueel werkende kunstenaars naar kunstenaars die sterk context-gedreven of vanuit een collectief of gemeenschap werken.

NEW WAVE
In de kunst, muziek, mode of politiek staat ‘een nieuwe golf’ altijd voor een beweging die doelbewust afwijkt van gestandaardiseerde ideeën, technieken of waarden. In deze tentoonstelling staat NEW WAVE voor een beweging die ruimte maakt voor nieuwe perspectieven en verhalen, die het eenzijdige westerse perspectief, dat lange tijd leidend was in de kunstwereld, openbreken. Belangrijke mondiale thema’s worden in het werk van deze kunstenaars vanuit verschillende kanten belicht, waarbij niet-westerse denkbeelden en de ervaring van het leven tussen verschillende culturen leidend zijn. De zes installaties van The Nest, Marga Weimans, Nifemi Marcus Bello, Ameneh Solati, Yuro Moniz en Elejandro Martinez vertegenwoordigen deze NEW WAVE en nodigen de bezoeker uit deze te ervaren en zich erin te verdiepen.

De kunstenaars

© Marga Weimans

Modeontwerper Marga Weimans presenteert de ruimtevullende installatie The 4c Body. Gedreven door de vraag ‘wat is Zwarte[1] identiteit?’, herdefinieert Weimans in haar werk de grenzen van mode en schoonheid. Weimans experimenteert discipline-overstijgend met materiaal, couture, architectuur en digitale technologie. In haar installatie staan de poëtische en familiale betekenissen van haar eigen afro-haartype, dat gecategoriseerd is als 4c, centraal. Inspiratie zijn de dagelijkse achtergebleven afroharen op de wenteltrap in haar huis. Hieruit ontstond het idee voor een autobiografische installatie die tegelijkertijd ook een fictieve parallelle werkelijkheid van haarverzorging in een familiesetting laat zien. De familie in de installatie wordt bevolkt door Weimans eigen verwanten en AI-gegenereerde cyborgs

© The Nest

Het Keniaanse kunstcollectief The Nest bouwt een nieuwe lokale versie van hun inmiddels beroemde werk Return to Sender. De installatie was eerder te zien op Documenta 15 in Kassel. De installatie bestaat uit een bouwwerk gemaakt van balen afgedankte kleding, dat je aan het denken zet over de impact van onze extreme kledingconsumptie. Ons consumptiegedrag maakt dat afgedankte kleding vanuit Europa naar het Afrikaanse continent wordt getransporteerd en daar wordt gedumpt. The Nest stuurt de balen textiel symbolisch terug naar waar ze vandaan komen, in dit geval: Schiedam.

© Nifemi Marcus-Bello

De Nigeriaanse Nifemi Marcus-Bello beschrijft Afrika als een designers utopia. Een belangrijke inspiratiebron voor hem zijn de zelfgemaakte gebruiksvoorwerpen die hij aantreft in de straten van West-Afrikaanse steden. Hij ziet deze producten als een vorm van ‘ongeautoriseerd design’. In zijn eigen ontwerppraktijk combineert hij traditionele ambachten met de nieuwste technologie. Vanuit een lokale context ontstaan zo nieuwe ontwerpen en kunstwerken. In de tentoonstelling presenteert Marcus-Bello een paviljoenontwerp en een video-installatie over zijn huidige onderzoeksproject Africa – A Designer’s Utopia, een studie naar producten die worden gebruikt door straatverkopers in zijn woonplaats Lagos.

© Ameneh Solati

In de multimedia installatie Mesopotamian Marshes verdiept de Iraans-Iraakse Ameneh Solati zich in het moerasgebied op de grens van Zuid-Irak en de invloed die het gebied en zijn bewoners hebben gehad in de geschiedenis van Irak. Specifieke lokale vaardigheden en kennis over de natuurlijke omgeving zijn de instrumenten geweest om ecologische uitdagingen het hoofd te bieden, weerstand te bieden aan politieke onderdrukking en de autonomie van de bewoners te behouden. Solati’s werk werpt nieuw licht op de complexe vraagstukken in de Mesopotamische moerassen en vanuit die lokale wortels doet haar installatie uitspraken over veel grotere mondiale vraagstukken.

© Elejandro Martinez

Elejandro Martinez is art director, oprichter van TENS salon, choreograaf en danser. Hij is een belangrijk figuur in de Nederlandse ballroom cultuur, waar hij bekend staat als Elly Vineyard, father van House of Vineyard. De installatie die hij in NEW WAVE laat zien staat voor de queer Caribiër die, vaak gedwongen of op zoek naar beter, zijn nest verlaat en nieuwe levens, omgevingen en families moet creëren. Als symbool stelt hij de Reveler centraal, een leidend personage in het Caribisch carnaval. De stormen op zijn geboorte-eiland Sint-Maarten − orkanen die alles ontnemen – zijn in zijn werk een metafoor voor figuurlijke stormen die in families ontstaan door verschillen in geaardheid, genderidentiteit of keuzes in het levenspad. A House is not a home, is het gevoel dat hij verbeeldt.

© Yuro Moniz

Als een van ‘s werelds oudste kunstvormen, is keramiek al eeuwenlang een verhalendrager voor culturen. In haar keramische werk laat Yuro Moniz zich vrijelijk inspireren door ambachtelijke tradities van over de hele wereld. In de aanloop naar de tentoonstelling organiseert Moniz drie tafelmomenten, waarbij voor haar belangrijke gemeenschappen bijdragen aan haar werk. Zo benadrukt ze het traditionele, collectieve maakproces van keramiek. In een meditatieve ruimte laat Moniz in de tentoonstelling 365 klei-objecten zien, elk met een verhaal over gemeenschap, traditie en identiteit.

DAR x Stedelijk Museum Schiedam

Voor NEW WAVE bundelt Stedelijk Museum Schiedam krachten met DAR Cultural Agency. Dit kunstplatform, opgericht in 2022 door Zineb Seghrouchni (1981), staat voor het verstevigen van een nieuwe norm die buiten de traditionele instituten vorm krijgt. DAR brengt nieuwe stromen en dromen in kunst en versterkt de praktijk van ondervertegenwoordigde kunstenaars.

DAR initieert culturele programma’s, vertegenwoordigt artistiek talent en biedt een thuis voor creatieve groei. Met stevige wortels in architectuur en design heeft Seghrouchni een grote voorliefde voor bouwen. Internationale verbinding zit in haar natuur, net als de kracht van vernieuwing. Seghrouchni schrijft, cureert, ontwerpt en doet onderzoek naar fenomenen en plekken in de stad in relatie tot kunst en cultuur, van Milaan tot Dakar en verder. Met DAR Cultural Agency creëert ze een platform en mogelijkheden voor samenwerkingen tussen kunstenaars met bedrijven, musea en brands.

Deze tentoonstelling is onderdeel van de programmalijn nieuwe kunst, die mogelijk wordt gemaakt vanuit de Basisinfrastructuur voor regionale musea.