NEW WAVE*
*Future Voices in Art
*Future Voices in Art
Van 22 juni tot en met 3 november 2024 presenteren Stedelijk Museum Schiedam en kunstplatform DAR Cultural Agency de internationale groepstentoonstelling NEW WAVE. Future Voices in Art. Te zien zijn zes nieuwe zaalvullende installaties van The Nest (Nairobi, Kenia), Nifemi Marcus-Bello (Lagos, Nigeria) en Rotterdam-based kunstenaars Marga Weimans, Ameneh Solati, Yuro Moniz en Elejandro Martinez. Deze kunstenaars staan voor een nieuwe – internationale – beweging in de kunst die vanuit collectieve ervaringen en lokale ecosystemen wereldwijde thema’s aankaarten. NEW WAVE doorbreekt de traditionele scheiding tussen ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur en vertrekt vanuit het alledaagse. Dwaal langs deze unieke werken en ontdek verhalen waarin verschillende werelddelen, geschiedenis, heden en de toekomst met elkaar zijn verweven.
NEW WAVE. Future Voices in Art
In de kunst, muziek, mode of politiek staat ‘een nieuwe golf’ altijd voor een beweging die doelbewust afwijkt van gestandaardiseerde ideeën, technieken of waarden. In deze tentoonstelling staat NEW WAVE. Future Voices in Art voor een beweging die ruimte maakt voor nieuwe perspectieven en verhalen, die het eenzijdige westerse perspectief, dat lange tijd leidend was in de kunstwereld, openbreken. Belangrijke mondiale thema’s worden in het werk van deze kunstenaars vanuit verschillende kanten belicht, waarbij niet-westerse denkbeelden en de ervaring van het leven tussen verschillende culturen leidend zijn. De zes installaties van The Nest, Marga Weimans, Nifemi Marcus Bello, Ameneh Solati, Yuro Moniz en Elejandro Martinez vertegenwoordigen deze NEW WAVE en nodigen de bezoeker uit deze te ervaren en zich erin te verdiepen.
Luister naar de audioguide
Om NEW WAVE vanuit verschillende invalshoeken te kunnen ervaren, nemen programma- en documentairemaker Clarice Gargard en schrijver en medeoprichter van SMIB WORLDWIDE, Prof. Soortkill als audioguides de bezoeker mee in hun perspectief op de kunstwerken. De audioguide is geproduceerd door Maaike Muis.
Maaike Muis en Prof. Soortkill. Foto: Quincy Busby
De kunstenaars
Modeontwerper Marga Weimans presenteert de ruimtevullende installatie The 4c Body. Gedreven door de vraag ‘wat is Zwarte identiteit?’, herdefinieert Weimans in haar werk de grenzen van mode en schoonheid. Weimans experimenteert discipline-overstijgend met materiaal, couture, architectuur en digitale technologie. In haar installatie staan de poëtische en familiale betekenissen van haar eigen afro-haartype, dat gecategoriseerd is als 4c, centraal. Inspiratie zijn de dagelijkse achtergebleven afroharen op de wenteltrap in haar huis. The 4c Body is een ode aan afrohaar, de onvertelde verhalen ervan en aan Weimans’ voorouders. De installatie is bevolkt door vrouwelijke cyborgs die elkaars haar doen op een wenteltrap en zo een futuristische keten vormen.
The Nest Collective is een collectief van kunstenaars, filmmakers, schrijvers en ontwerpers uit Nairobi, Kenia. In NEW WAVE presenteren zij een lokale versie van het werk Return to Sender, een bouwwerk van balen afgedankte kleding, in Kenia mitumba genoemd. Het werk was eerder te zien in Documenta 15 en representeert de wildgroei van textielafval, vaak ingeleverd als ‘tweedehands kleding’. De installatie bestaat uit een bouwwerk gemaakt van balen afgedankte kleding, dat je aan het denken zet over de impact van onze extreme kledingconsumptie. Deze overtollige consumptie zorgt ervoor dat afgedankte kleding wordt verscheept van Europa naar Afrika en Azië en daar op grote stortplaatsen terecht komt. The Nest Collective stuurt het textielafval terug naar waar het vandaan kwam; in dit geval: Schiedam.
Voor Nifemi Marcus-Bello is Afrika een ‘designers-utopia’. De zelfgemaakte objecten die hij in de straten van Lagos ziet, zijn belangrijke inspiratiebronnen in zijn werk. In zijn eigen ontwerppraktijk combineert hij traditionele ambachten met de nieuwste technologie. Vanuit een lokale context ontstaan zo nieuwe ontwerpen en kunstwerken. Voor NEW WAVE creëert Marcus-Bello een nieuwe versie van zijn paviljoenontwerp, bekleed met speciaal voor de tentoonstelling ontworpen textiel dat de Nederlandse context en de banden tussen West-Afrika, Suriname en Nederland, die zijn ontstaan vanuit de koloniale geschiedenis, verbeeldt.
In de installatie Water, Reed and Other Defensive Strategies verdiept de Iraans-Iraakse Ameneh Solati zich in de Ahwar, ofwel de moerassen van wat ooit Mesopotamië was in Zuid-Irak. Het gebied werd gevormd door eeuwenlange bewoning door het Ahwari-volk, maar sinds het midden van de 20ste eeuw zijn ook grote infrastructuurprojecten van de overheid bepalend. Solati onderzoekt hoe de bewoners van het gebied ontwerpstrategieën gebruiken om hun autonomie en onafhankelijkheid te behouden. Haar werk werpt nieuw licht op de complexe vraagstukken in de Mesopotamische moerassen en vanuit die lokale wortels doet haar installatie uitspraken over veel grotere mondiale vraagstukken.
Elejandro Martinez (Sint Maarten, 1991) vangt in zijn installatie Void Home, home het gevoel van thuis en tegelijkertijd het ontbreken ervan. Hij verdiepte zich in de complexe poging van Caribische mensen om elders een gevoel van thuis te creëren. Deze verkenning onthult een aangrijpende waarheid: hoe rijk en vreugdevol deze nieuwe omgevingen ook mogen zijn, een inherente leegte blijft bestaan. Martinez’ verbeelding van een betonnen fundering met gouden wapening staat voor de voortdurende hoop en veerkracht die nodig is bij het oneindige proces van loslaten en opnieuw opbouwen. In de figuur van the reveller uit het Caribisch Carnaval ziet hij de veerkracht van het Caribische volk terug. Voor NEW WAVE maakte hij het kostuum van the reveller met daarin verwerkt zo’n 300 veren en 500 kristalsteentjes. De madrasstof in de installatie staat voor Elejandro voor een gedeelde cultuur in het Caribisch gebied, ondanks de voortdurende verplaatsingen.
Martinez is art director, nail artist, eigenaar van Studio TENS en Father of House of Vineyard, het eerste ballroomhuis in Nederland.
De kracht van keramiek als eeuwenlange drager van verhalen en culturen is belangrijk voor Yuro Moniz. Haar klei-objecten komen voort uit een onderzoek naar vrouwelijkheid, moederschap en makerschap. In de aanloop naar de tentoonstelling organiseert Moniz drie tafelmomenten, waarbij voor haar belangrijke gemeenschappen bijdragen aan haar werk. Zo benadrukt ze het traditionele, collectieve maakproces van keramiek. In haar installatie Grandmothers zien we drie enorme keramische grootmoederfiguren en ontstaan momenten van verbinding tussen mensen, tijden en culturen.
DAR x Stedelijk Museum Schiedam
Voor NEW WAVE bundelt Stedelijk Museum Schiedam krachten met DAR Cultural Agency. Dit kunstplatform, opgericht in 2022 door Zineb Seghrouchni (1981), staat voor het verstevigen van een nieuwe norm die buiten de traditionele instituten vorm krijgt. DAR brengt nieuwe stromen en dromen in kunst en versterkt de praktijk van ondervertegenwoordigde kunstenaars.
DAR initieert culturele programma’s, vertegenwoordigt artistiek talent en biedt een thuis voor creatieve groei. Met stevige wortels in architectuur en design heeft Seghrouchni een grote voorliefde voor bouwen. Internationale verbinding zit in haar natuur, net als de kracht van vernieuwing. Seghrouchni schrijft, cureert, ontwerpt en doet onderzoek naar fenomenen en plekken in de stad in relatie tot kunst en cultuur, van Milaan tot Dakar en verder. Met DAR Cultural Agency creëert ze een platform en mogelijkheden voor samenwerkingen tussen kunstenaars met bedrijven, musea en brands.
De tentoonstelling NEW WAVE. Future Voices in Art is mede mogelijk gemaakt vanuit de Basisinfrastructuur voor regionale musea van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.