Elsemarijn Bruys*

*Minimal Art on Acid

28 september 2024 t/m 2 maart 2025

Vanaf 28 september presenteert Stedelijk Museum Schiedam een nieuwe installatie van de Rotterdamse kunstenaar Elsemarijn Bruys, die zij speciaal maakt voor Stedelijk Museum Schiedam. In Minimal Art on Acid creëert Bruys een totaalervaring die je perspectief doet wankelen en je zintuigen prikkelt. Bruys, bekend om haar grootschalige installaties op festivals en in theaters, transformeert de zolderruimte van het museum tot een vervreemdende wereld waarin bewegende spiegels de ruimte herhalen en vervormen. Minimal Art on Acid is Bruys haar eerste museale solopresentatie, gecureerd door Sanneke Huisman.

In haar nieuwe werk Minimal Art on Acid verwijst Elsemarijn Bruys naar minimal art. Een kunststroming uit de jaren ’60 waarbij subtiele objecten en kleine ingrepen in de ruimte je bewust maken van je omgeving en je uitnodigen om deze op een nieuwe manier te bekijken. Bruys gaat echter een stap verder dan de traditionele minimal art. In plaats van een kleine ingreep transformeert zij de zolderruimte van Stedelijk Museum Schiedam met een groot gebaar. De monumentale achttiende-eeuwse houten dakconstructie van het museum speelt een centrale rol in haar ontwerp. Het lijnenspel van de dakconstructie, de pilaren en de diepte van de ruimte inspireren Bruys tot een installatie waarin bewegende spiegels de ruimte herhalen en vervormen. Bezoekers zien niet alleen hun eigen reflectie, maar ook die van anderen, waardoor zij onderdeel worden van de installatie en de ruimte.

Eerste museale solopresentatie

Elsemarijn Bruys exposeert veelvuldig op festivals, waar de ervaring van haar kunstwerken een cruciale rol speelt. Haar voornaamste materialen zijn lucht en spiegels, waarmee ze een eigen positie heeft verworven in de hedendaagse kunstwereld. Haar tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam markeert haar eerste museale solopresentatie.

Over Elsemarijn Bruys

Elsemarijn Bruys (1989, Nederland) is een beeldend kunstenaar met een sterke nieuwsgierigheid naar zintuiglijke waarneming. In haar veelzijdige praktijk creëert ze zowel sculpturen als architecturale interventies, waarbij de ruimtelijke ervaring altijd centraal staat.

Bruys studeerde Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waar haar afstudeerproject een diepgaand onderzoek naar de ‘puffer’-jas omvatte—een mode-item dat volume toevoegt aan het lichaam. Deze interesse in volumes, de interactie tussen lichaam en ruimte, en de relatie tussen mensen vormt sinds haar afstuderen de kern van haar werk. Vanuit dit vertrekpunt heeft ze zich ontwikkeld tot een kunstenaar van immersieve ruimtelijke installaties, waarvoor zij spiegels, spiegelende objecten, ‘inflatables’ en bewegende elementen gebruikt.

Elsemarijn Bruys, foto Lisa Schamle

Elsemarijn Bruys en Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam realiseerde de afgelopen jaren verschillende succesvolle voorbeelden van tentoonstellingen waarin de interactie tussen kunstwerk en publiek bepalend is voor de ervaring van het werk. Veel aandacht kregen de tentoonstellingen Planetary Chapel van Levi van Veluw en Rothko & ik waarin een bijna mystieke ervaring van het kunstwerk werd gestimuleerd. Grote publiekssuccessen waren de solotentoonstelling Zonvonkengesproei van Zoro Feigl en de groepstentoonstelling Ekstasis.

De solopresentatie van Elsemarijn Bruys bouwt voort op die lijn van tentoonstellingen. Het museum ziet in het werk en de praktijk van Elsemarijn Bruys een hedendaagse geestverwant van de kunst uit de jaren zestig en zeventig, waarin ook door middel van abstractie de aandacht uitging naar een multisensorische beleving van een kunst.