Te zien

Susanne Khalil Yusef (We want to live), 2021*

*Kunstwerk in het trappenhuis.

De kunstenaar Susanne Khalil Yusef (1984) liet in 2021 deze Arabische letters in glas blazen in het handschrift van een goede vriend van haar die in Gaza woont. Susanne Khalil Yusef heeft een Palestijnse achtergrond, haar familie ontvluchtte de stad Jaffa tijdens de oorlog in 1948. De zin, ‘wij willen leven’, werd onder Yusef en haar vrienden vaak uitgewisseld als het ging over de vreselijke gebeurtenissen die de Palestijnen al decennia moeten ondergaan. Met haar werk hoopt ze inzicht te geven in de positie van Palestijnen, verspreid over de wereld.

Nu, twee jaar na het maken van dit werk, bereiken de gebeurtenissen in Gaza een gruwelijk dieptepunt. Dagelijks sterven er honderden onschuldige burgers. Mannen, vrouwen, kinderen, ouderen, geliefden. Het Stedelijk Museum Schiedam kocht dit werk in 2023 voor de collectie. Het werk herinnert ons er aan dat het belangrijk is niet weg te kijken van de oorlog en te blijven oproepen tot een staakt-het-vuren. Want ieder mens heeft het recht om te leven.

Susanne Khalil Yusef  (We want to live), 2021
Neon
Stedelijk Museum Schiedam
Aankoop met steun van Mondriaan Fonds |