Toekenning Mondriaan Fonds*

*Dat betekent dat we bijzondere aankopen kunnen blijven doen.

Hoera! Het Mondriaan Fonds heeft onze aanvraag uit de subsidieregeling Collectieprogramma’s positief beoordeeld. Dat betekent dat Stedelijk Museum Schiedam ook het komende jaar weer bijzondere aankopen kan blijven doen van Nederlandse kunstenaars. Daarmee versterken we onze collectie en voegen we er nieuwe verhalen en perspectieven aan toe.

Uit het advies valt onder meer te lezen: “De commissie is positief over de interessante en eigentijdse programmering en waardeert dat deze goed aansluit bij jonge bezoekers. Zij zijn ook te spreken over de aandacht voor culturele diversiteit in het collectiebeleid en waardeert de beoogde aankopen en opdrachten.”

Met deze waardering zijn we natuurlijk heel erg blij. Stedelijk Museum Schiedam heeft afgelopen jaar onder meer kunstwerken aangekocht van Serana Angelista, Avantia Damberg, Tirzo Martha, Gilleam Trapenberg, Kinke Kooi, Pris Roos, Susanne Khalil Yusef en Nick Verstand.

We laten ons publiek natuurlijk het liefst meegenieten van onze kersverse aankopen. Daarom is nu Planetary Chapel van Levi van Veluw in een bijzondere solo-presentatie te zien, een betoverend werk dat een magische ervaring biedt. Klik hier om meer te lezen over deze aankoop. Deze aankoop is mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.

Foto: Jonge bezoekers bij Planetary Chapel, Levi van Veluw, 2023, foto Jackelien Beerens