Arm om je heen, rijk om je heen*

*Groep 5 t/m 8

Alle kinderen willen leren, leuke dingen doen en hun dromen waarmaken. En alle kinderen vinden dat ieder kind gelijke kansen moet hebben. Maar als je opgroeit in een gezin met te weinig geld kun je je buitengesloten voelen of schamen. De tentoonstelling Uit armoede maakt kinderen bewust van de impact van het leven met te weinig geld en zorgt voor meer begrip en oog voor elkaar. En dat is nodig. In elke klas, school en wijk.

In deze onconventionele en verrassende tentoonstelling ontdek je wat de vele gezichten van armoede kunnen zijn. Via verhalen en portretten van Schiedamse ervaringsdeskundigen, maar ook via historische voorwerpen en kunstwerken uit onze collectie komt het heden en verleden van armoede in beeld. Onder de ervaringsdeskundigen zijn ook kinderen, die delen wat het voor hen betekent om weinig geld te hebben. In samenwerking met De Kleine Ambassade en kunstenaar Chantal van Heeswijk zijn hun verhalen opgenomen in de tentoonstelling.

Het onderwijsprogramma Arm om je heen, rijk om je heen duurt 90 minuten. Samen met de museumdocent bezoeken de kinderen de tentoonstelling. Ze luisteren naar de verschillende verhalen, onderzoeken wat de kunstwerken je vertellen en leggen parallellen met de geschiedenis.

Met actieve en creatieve opdrachten openen we het gesprek op een veilige manier.
In het Atelier werken de kinderen aan opdrachten die Chantal van Heeswijk speciaal heeft ontwikkeld. Zo is er ruimte om iets wat je nooit deelt anoniem op te schrijven of te verbeelden en op te bergen in een doosje. Wil je juist iets met de hele wereld delen? Ook hiervoor heeft Chantal een interactief kunstwerk gemaakt, waar je mee aan de slag kan. De uitkomst is voor ieder kind anders, maar voor alle kinderen even waardevol.

Dit wil je weten:

• Voor groep 5 t/m 8.
  • Duur: 90 minuten.
  • Dit programma is een MuseumParel en kan door basisscholen in Schiedam gratis geboekt worden via Parels van Schiedam.
  • Kosten voor het programma, indien niet geboekt via Parels van Schiedam, zijn 145,- inclusief materialen en entree
  • De les wordt door twee professionele museumdocenten gegeven. Het is fijn als jullie ook met minimaal twee actief betrokken begeleiders komen.
  • De groep wordt in twee kleinere groepen verdeeld, ze krijgen hetzelfde programma maar in een andere volgorde.
  • Heeft jouw klas geen budget meer voor een museum bezoek (MuseumParel in geval van Schiedamse scholen) en is financiering uit gelden voor bijvoorbeeld burgerschap ook niet mogelijk? Laat het ons weten, want dankzij een subsidie van de Elja Foundation kunnen we aan twintig klassen een gratis museumles aanbieden.
  • Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief.
  • Reserveren kan via de Parels van Schiedam of neem contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl.
  • Kosten: gratis