Een schat is iets van waarde, iets belangrijks. Omdat het heel oud is. Of uniek. Maar ook de ideeën en idealen van mensen, bijzondere gebeurtenissen of verhalen kunnen uniek en van waarde zijn. In deze interactieve museumles ontdekken kinderen de bijzondere verhalen van Schiedam. Het allereerste huis, de molens en de flatgebouwen. Ook maken ze kennis met het paardje van Kethel, dat ruim 2.000 jaar oud is. Na een spannend verhaal over Floris V – die al Graaf van Holland werd toen hij nog niet eens 2 jaar oud was – en zijn tante Aleida gehoord te hebben gaan de leerlingen in kleine groepjes zelf verhalen vertellen, spelen en verbeelden.
De les wordt op meerdere niveaus aangeboden.
Groep 3 & 4
De kinderen van groep 3 & 4 maken een eigen verhaal bij een persoon of object in de tentoonstelling. Dat doen ze door goed te kijken en hun fantasie te gebruiken. Waarom is de molen van Schiedam helemaal zwart? En wat gebeurt op die grote schepen die komen en gaan? In het Atelier maken de kinderen creatieve opdrachten rondom het begrip ’tijd’. Want als schatgraver reis je terug in de tijd. Maar wat is tijd?
Groep 5 & 6
De kinderen van groep 5 & 6 maken ook een eigen verhaal bij personen of objecten in de tentoonstelling door goed te kijken. Zij gebruiken hierbij ook informatie die hierover te horen en lezen valt. Daarnaast worden ze uitgedaagd om na te denken over de betekenis van verhalen uit het verleden voor hun eigen leven. In het Atelier maken kinderen hun eigen unieke tijdlijn in een beeldverhaal.
Groep 7 & 8
In het Panorama Schiedam zie je niet zomaar een overzicht van de stadsgeschiedenis, maar de verhalen van Schiedammers van over de hele wereld. Mensen zoals jij en ik. Samen maken zij de stad. De les start daarom met het verhaal van jullie groep en school. Wie zijn jullie? En wat betekent de stad Schiedam voor jou?
In de tentoonstelling onderzoeken de kinderen in groepjes de relatie tussen unieke verhalen en thema’s als ‘wonen met het water’, ‘armoede en emancipatie’ en ‘opgroeien tussen de hoogbouw’. Onderwerpen die belangrijk zijn in de ontwikkeling van de stad in een bepaalde periode, maar nog steeds – of weer – actueel zijn. Hier in Schiedam, in Nederland of elders op de wereld. In een korte presentatie pitchen de groepjes hun thema.
In het Atelier maken de kinderen gezamenlijk een panorama of plattegrond van hun wijk. De opdracht wordt in twee stappen opgedeeld. Eerst tekenen de kinderen wat je ziet als je op straat loopt. Oude of nieuwe huizen bijvoorbeeld, hoogbouw of laagbouw. Is er groen of een plek voor activiteiten? Daarna wordt informatie toegevoegd die je niet direct ziet: verhalen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de wijk.
Dit wil je weten
- Groep 3 & 4, groep 5 & 6 en groep 7 & 8
- Duur: 75 minuten voor groep 3 & 4, groep 5 & 6 ; 90 minuten voor groep 7 & 8
- Te boeken op dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
- Dit programma is een MuseumParel en kan door basisscholen in Schiedam gratis geboekt worden via Parels van Schiedam (klik hier voor groep 3 & 4 en hier voor groep 5 & 6).
- De les wordt door twee professionele museumdocenten gegeven. Het is fijn als jullie ook met minimaal twee actief betrokken begeleiders komen.
- De groep wordt in twee kleinere groepen verdeeld, ze krijgen hetzelfde programma maar in een andere volgorde.
- Kosten voor het programma, indien niet geboekt via Parels van Schiedam, zijn €150,- (75 minuten) en €160,- (90 minuten) inclusief materialen en entree
- Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief
Reserveren kan via de Parels van Schiedam of neem contact op met Denise via denise@stedelijkmuseumschiedam.nl