Tekenaars*
*Programma vol met tekenkunst.
*Programma vol met tekenkunst.
Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens ook vaak. We tekenen allemaal wel eens. Bewust of onbewust. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is tekenen zo belangrijk voor sommige kunstenaars?
De les begint met een filosofisch gesprek over tekenen en tekeningen. Wat is een tekening? Ben jij een tekening? In twee groepen gaan de leerlingen het museum in, en ontdekken door het maken van korte opdrachten steeds meer over tekenen en tekeningen. De helft van de klas start in het Atelier, de andere helft start op zaal. Halverwege wordt er gewisseld. De leerlingen kijken naar tekeningen in kunstwerken, op muren, vloeren en in de natuur. En onderzoeken wanneer een tekening een tekening is. Bestaan er ook tekeningen die niet als tekening bedoeld zijn? Of toevallig zijn ontstaan? Als je goed kijkt zie je ineens overal tekeningen. En in allerlei verschillende vormen en maten. Gemaakt met potlood, handen en voeten, pingpongballen en auto’s.
Tijdens de museumles wordt er ook veel zelf getekend. Met potlood in een speciaal tekenboekje maar ook met hele andere materialen. Met de bovenbouw wordt er dieper ingegaan op het technische aspect van verhoudingen in een tekening.
Dit wil je weten:
Reserveren kan via de Parels van Schiedam of neem contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl
Deze museumles is ontwikkeld door Superduo.
Beeld: Schoolklas op bezoek. Fotografie: Aad Hoogendoorn