Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens ook vaak. We tekenen allemaal wel eens. Bewust of onbewust. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is tekenen zo belangrijk voor sommige kunstenaars?

De les begint met een filosofisch gesprek over tekenen en tekeningen. Wat is een tekening? Ben jij een tekening? In twee groepen gaan de leerlingen het museum in en ontdekken door het maken van korte opdrachten steeds meer over tekenen en tekeningen. De helft van de klas start in het Atelier de andere helft start op zaal. Halverwege wordt er gewisseld. De leerlingen kijken naar tekeningen in kunstwerken, op muren, vloeren en in de natuur. En onderzoeken wanneer een tekening een tekening is. Bestaan er ook tekeningen die niet als tekening bedoelt zijn? Of toevallig zijn ontstaan? Als je goed kijkt zie je ineens overal tekeningen. En in allerlei verschillende vormen en maten. Gemaakt met potlood, handen en voeten, pingpongballen en auto’s.

Tijdens de museumles wordt er ook veel zelf getekend. Met potlood in een speciaal tekenboekje maar ook met hele andere materialen. Met de bovenbouw wordt er dieper ingegaan op het technische aspect van verhoudingen in een tekening.

Dit wil je weten:

  • Groep 3 t/m 8
  • Duur 1,5 uur
  • Te boeken op dinsdag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur
  • Dit programma is een MuseumParel en kan door basisscholen in Schiedam gratis geboekt worden via Parels van Schiedam
  • De les wordt door twee professionele museumdocenten gegeven. Het is belangrijk dat de school ook met minimaal twee begeleiders per klas komt
  • De groep wordt in twee kleinere groepen verdeeld, ze krijgen hetzelfde programma maar in een andere volgorde
  • Kosten voor het programma, indien niet geboekt via Parels van Schiedam, zijn 145,- inclusief materialen en entree
  • Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief

Beeld: Schoolklas op bezoek. Fotografie: Aad Hoogendoorn