Arm om je heen, rijk om je heen

Uit armoede. Kunst, geschiedenis en verhalen

Alle jongeren willen leren, leuke dingen doen en hun dromen waarmaken. En alle jongeren vinden dat ieder mens gelijke kansen moet hebben. Maar als je opgroeit in een gezin met te weinig geld kun je je buitengesloten voelen of schamen. De tentoonstelling Uit armoede maakt de leerlingen bewust van de impact van het leven met te weinig geld en zorgt voor meer begrip en oog voor elkaar. En dat is nodig. In elke klas, school en wijk.

In deze onconventionele en verrassende tentoonstelling ontdek je wat de vele gezichten van armoede kunnen zijn. Via verhalen en portretten van Schiedamse ervaringsdeskundigen, maar ook via historische voorwerpen en kunstwerken uit onze collectie komt het heden en verleden van armoede in beeld. Een viertal kunstenaars is gevraagd om speciaal voor deze tentoonstelling nieuwe kunstwerken te maken. De Schiedamse architect Nadia Nena Pepels geeft met haar ‘soft map’ een nieuwe kijk op de stad. Ze luisterde mee tijdens gesprekken met ervaringsdeskundigen en wandelede met hen door de wijk. Waar kom je graag of juist liever niet als je met weinig geld leeft? De kunstenaar Koos Buster liet zich door de ervaringsdeskundigen inspireren voor zijn werk ‘Sierborden van bijna alles wat ik niet leuk vind’.

Samen met de museumdocent bezoeken de leerlingen de tentoonstelling. Ze luisteren naar de verschillende verhalen, onderzoeken wat de kunstwerken je vertellen en leggen parallellen met de geschiedenis. Met actieve en creatieve opdrachten openen we het gesprek op een veilige manier. In het Atelier werken de leerlingen aan opdrachten geïnspireerd op de kunstwerken in de tentoonstelling. De uitkomst is voor ieder kind anders, maar voor alle kinderen even waardevol.

Dit wil je weten:

• Voor alle Voortgezet onderwijs klassen (speciaal onderwijs, VMBO, HAVO, VWO)
  • De interactieve les in het museum duurt 75 minuten, met een aanvullende workshop in het Atelier duurt het bezoek 90 minuten.
  • De les wordt door professionele museumdocenten gegeven. Klassen met meer dan 16 leerlingen worden in twee kleinere groepen verdeeld. Per groep is er één museumdocent en vragen wij om 1 begeleider vanuit school.
  • De kosten voor een les van 75 minuten zijn 130,-. Een les van 90 minuten met een aanvullende workshop kost 145,
  • Betalen met de CJP Cultuurkaart is mogelijk. Klik hier voor meer informatie over de CJP Cultuurkaart of neem contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl.
  • Heeft jouw klas geen budget meer voor een museumbezoek? Laat het ons weten, want dankzij een subsidie van de Elja Foundation kunnen we aan twintig klassen een gratis museumles aanbieden.
  • Enthousiast geworden om samen met je klas het museum te bezoeken? Plan je bezoek in via de blauwe knop. Mocht je nog vragen hebben dan horen we graag van je via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl of 010 246 366 0.