Kunst in het trappenhuis*

*Altijd te zien.

Bij een rondgang door het gerenoveerde museum dat op 14 mei 2022 feestelijk heropende, zie je dat de trappenhuizen spectaculair zijn vernieuwd. Je kunt ook weer naar buiten kijken, de ramen zaten tot dusver verstopt in de muur. ‘Om dat binnenstromende daglicht te vieren, vroegen we zes hedendaagse kunstenaars op deze mooie plek in het gebouw een werk achter te laten’, vertelt museumdirecteur Anne de Haij. De keuze viel op Joana Schneider, Timo Demollin, Jennifer Tee, Femmy Otten, Zoro Feigl en Iriée Zamblé samen met het duo Opperclaes. ‘Van de laatste vier kunstenaars heeft het museum werk in de collectie, Schneider en Demollin maakten werk dat met de geschiedenis van Schiedam te maken heeft.’

Lees meer over de verschillende kunstwerken hieronder. Het werk van Zoro Feigl is medio 2024 klaar.

Met dank aan
Deze kunstwerken zijn mede mogelijk gemaakt dankzij Gemeente Schiedam en Mondriaan Fonds. Het werk van Timo Demollin is daarnaast mede mogelijk gemaakt dankzij een genereuze bijdrage uit naam van Piet en Ida Sanders-Sanders.

Turns

Turns

Timo Demollin

In 2020 kocht Timo Demollin (1988) op een veiling twintig houten deurknoppen (1880-1919) uit het Sint Jacobs Gasthuis, het huidige Stedelijk Museum Schiedam. Zijn installatie in het trappenhuis, Turns, bestaat uit zes abstracte wandsculpturen gebaseerd op deze deurknoppen.

We want to live

We want to live

Susanne Khalil Yusef

De kunstenaar Susanne Khalil Yusef (1984) liet in 2021 deze Arabische letters in glas blazen in het handschrift van een goede vriend van haar die in Gaza woont. Susanne Khalil Yusef heeft een Palestijnse achtergrond, haar familie ontvluchtte de stad Jaffa tijdens de oorlog in 1948. De zin, ‘wij willen leven’, werd onder Yusef en haar vrienden vaak uitgewisseld als het ging over de vreselijke gebeurtenissen die de Palestijnen al decennia moeten ondergaan. Met haar werk hoopt ze inzicht te geven in de positie van Palestijnen, verspreid over de wereld.

Spectrum

Spectrum

Joana Schneider

Als je vanuit het entreegebied van het museum met de trap naar de eerste verdieping gaat, hangen aan weerszijden van het bordes twee monumentale werken van Joana Schneider. Van veraf lijken het felgekleurde abstracte schilderijen, waarvan de een van onderaf langzaam van kleur verschiet van oranje, geel, groen en dan naar blauw.

Abstraction of a Form, Shape or Presence

Abstraction of a Form, Shape or Presence

Jennifer Tee

Voor de nok van het trappenhuis van het museum maakte Jennifer Tee (1973) een installatie die reflecteert op een terugkerend thema in haar werk: The soul in limbo. Dat is een metafoor voor een niet nader genoemde plaats – een conceptuele, mentale, psychologische en fysieke ruimte – op de grens tussen het hier en het mogelijke. Het werk vormt de entree tot de zolderzaal.

Birds Eye View of  the Works

Birds Eye View of  the Works

Iriée Zamblé en Opperclaes

Als je vanuit het entreegebied van het museum met de trap naar het souterrain gaat,  kijk je recht in het gezicht van een Zwarte vrouw die je zelfbewust aankijkt. Portretten van Zwarte mensen hebben in de musea en de kunstgeschiedenis lang een ondergeschikte rol gehad. De muurschildering van Iriée Zamblé (1995) en Opperclaes (2010) laat zien dat monumentale portretten van Zwarte mensen thuishoren in een museum.

Ontklede dagen III

Ontklede dagen III

Femmy Otten

Een grote marmeren druppel waaruit oren, neuzen, monden, gezichten, vagina’s en penissen groeien, hangt halverwege het trappenhuis richting de eerste etage van het Stedelijk Museum Schiedam. Het is het eerste element van drie uit de installatie van Femmy Ottens (1981) Ontklede dagen III, dat zij maakte voor het trappenhuis van het museum.

Beeld bovenin: Femmy Otten, Ontklede dagen III, 2021/2022. Fotografie: Gerrit Schreurs