Te doen

Activiteiten voor mensen die met te weinig geld (moeten) leven*

*Heel veel (gratis) activiteiten

We nodigen je graag uit voor de tentoonstelling Uit armoede! Juist als je zelf met te weinig geld moet leven. Of als je mensen hulp biedt. Lees hier hoe je gratis langs kunt komen. En welke gratis activiteiten er zijn.

Stedelijk Museum Schiedam werkt samen met Schiedammers die moeite hebben met rondkomen. En met Schiedamse organisaties die hen helpen. Samen maken ze de tentoonstelling Uit armoede met krachtige verhalen van Schiedammers. Over vroeger en nu.

Gratis kaartje voor het museum

Kom je snel langs?

Is een ticket te duur? In elke wijk van Schiedam kun je een gratis kaartje ophalen. Voor twee personen, met een gratis kopje koffie of thee. Lees hier verder.

Kunstklas voor families

Wat gaan jullie maken?

Hou jij van tekenen, schilderen en knutselen? En doe je dat graag samen met je vader, oma of iemand anders. Vanaf nu kun je de kunstklas ook samen doen. In het Atelier van het museum kun je maken waar je van droomt. Geïnspireerd door de tentoonstellingen gaan jullie zelf aan de slag. Een museumdocent laat je kennismaken met verschillende materialen en creatieve technieken. Na afloop neem je je eigen werk mee naar huis.

Kunstklas voor kinderen

Je kan weer (gratis) meedoen

Kijken en doen, daar draait het om bij de Kunstklas, een serie van zes workshops in het museum.

Kunstklas voor volwassenen

Je kan weer (gratis) meedoen

Zelf bezig zijn met de kunst die je ziet in het museum, daar gaat het om bij de Kunstklas. Geïnspireerd door het tentoonstellingsbezoek ga je zes lessen zelf aan de slag in het Atelier.

Gratis iets leuks maken in het atelier

Heb jij zin om iets leuks te maken?

Bijvoorbeeld met klei, verf, kralen of wat anders? Iedere zondagmiddag tussen 13.00-16.00 uur ben je welkom in het Atelier, beneden in het museum. Er is altijd een creatieveling aanwezig die je kan helpen. Leuk voor jong en oud! Gratis voor kinderen t/m 18 jaar en voor volwassenen met een vrijkaart voor het museum.

Gratis feestje in het museum

Hoera, jarig!

Een kinderfeestje kan duur zijn. Daarom bieden we gratis feestjes aan voor kinderen van 4-12 jaar. Voor maximaal acht kinderen. Je gaat op avontuur in het museum en maakt iets feestelijks in het Atelier. Ook leuk: je krijgt een fotoshoot, limonade, lekkers en een cadeautje voor de jarige! Wil je dat? Neem contact op via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl of bel 0010-246 3660

Menstruatieproducten Uitgiftepunt

MUP

Gratis menstruatieproducten nodig? In de entreeruimte van het museum kun je deze ophalen. Er zijn allerlei soorten om uit te kiezen. Lees hier verder

Heat & Eat: geef of krijg een gratis warme drank of lunch

dinsdag t/m vrijdag

Iedereen kan in het museum genieten van een uitgebreid lunchbuffet met lokale Schiedamse producten. Met Heat & Eat kan dat gratis: een bezoeker die een cadeautje wil geven betaalt een extra kopje koffie of lunch. Wie juist te weinig geld heeft, kan in het museum een kaartje voor een gratis warme drank of lunch gebruiken. Lees hier verder

Kom in actie in de Stadsgalerij

Wil jij iets doen aan armoede? Iemand helpen of zelf hulp krijgen? In de Stadsgalerij vind je tips, hulp en een mooie actie. Als organisatie laat je er zien wat je doet.

Wenswerken is een creatieve actie van kunstenaar Maarten Bel. Heb jij een wens voor een product dat je niet kunt betalen, bijvoorbeeld een verjaardagstaart, stofzuiger of kinderfiets? Geef het door in de Stadsgalerij. Maarten Bel maakt tekeningen van wensen en verkoopt die in het museum. Met het geld voor de verkochte tekeningen koopt hij wat erop staat! Wie weet komt jouw wens uit.

Wijken Welkom

Wijken Welkom zijn gratis buurtfeesten in het museum

We organiseren het met elke wijk samen. Kom je ook?

Beeld in header: Entree Stedelijk Museum Schiedam. Foto: Joep van der Pal