Primair onderwijs*
*Plezier in ontdekken en maken!
*Plezier in ontdekken en maken!
Hoe kan nieuwsgierigheid naar het onbekende bijdragen aan ontwikkeling? Tijdens een bezoek aan het museum maken kinderen kennis met kunst en geschiedenis. Zo bouwen kinderen aan een nieuw referentiekader.
We streven ernaar dat het museum als een vertrouwde plek voelt waar kinderen kunnen ontdekken en onderzoeken op hun eigen manier. Het onderwijsprogramma is te boeken via de website van de Parels van Schiedam of rechtstreeks bij het museum.
Heb je interesse in een les voor jouw klas of wil je meer weten? Neem dan contact op met Denise via denise@stedelijkmuseumschiedam.nl
*Dus wees er snel bij!
Iedereen mist wel eens iets of iemand. In deze tijdelijke museumles ontdekken kinderen hoe kunstenaars omgaan met gemis. Ze gebruiken kleur, vorm en beeld om verdriet én troost een plek te geven. In het Atelier maken kinderen een (charm)armbandje, een aandenken aan een persoon of plek dat ze graag voor altijd bij zich houden. Wat is jouw vergeet-me-nietje?
Hoe voelt het om in een storm te staan die tegelijk ook een kunstwerk is? In de Monopole, het jongere zusje van Stedelijk Museum Schiedam, ervaar je dat natuur, kunst en techniek heel goed samengaan. Met dit interactieve programma ga je op ontdekkingstocht naar nieuwe manieren van kunst beleven.
Missen doet iedereen, maar hoe laat je dat eigenlijk zien aan anderen? Tijdens deze tijdelijke museumles kijken leerlingen hoe kunstenaars deze gevoelens verbeelden in hun kunst. In de les leren de kinderen dat gemis meer is dan leegte, het zit vol met herinneringen, liefde en hoop.
*Vaste programma's vol kunst kijken, vrij denken en zelf doen.
Kunst en de verbeelding van kinderen: daar gaat het om in deze museumlessen. Speciaal voor de kleuters komt een museumdocent twee keer naar de klas om samen met de kinderen te puntenpakken, lijnentrekken en vlakkenvullen tot een toevalsdier.
Tijdens het museumbezoek raken kinderen vertrouwd met het museum, kunst en kunstenaars. Er is daarbij alle ruimte om vrij te denken. Het onderscheid tussen goed en fout bestaat in deze lessen niet. En dat verbindt kinderen: iedereen kan meedoen. Deze les draait om punten.
Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Welke vormen en verhalen ontdek jij in de vlakken? De kinderen zoeken en benoemen punten, lijnen en vlakken in het museum en tekenen in het Atelier een toevalsdier met behulp van, jawel, punten, lijnen en vlakken.
We gaan op zoek naar kleuren in het museum. Dat lijkt simpel… toch? Maar wat betekenen kleuren eigenlijk, en wat voelen we erbij? In het atelier gaan de kinderen creatief aan het werk. Door te mengen, te experimenteren, te knoeien en te verwonderen, ontdekken de kinderen wat kleuren voor hen kunnen betekenen. De les past goed bij kinderen voor wie taal soms een uitdaging is.
In deze les gaan we in op het begrip ‘ruimte ’. Hoe ziet ruimte er op het platte vlak uit? Het blijkt een hele heksentoer om je hersens via je ogen voor de gek te houden. Zodat je denkt dat een paar lijnen op het platte vlak ‘ruimte’ verbeelden.
Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens vaak ook. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor kunstenaars? Een programma vol actieve opdrachten.
Ben jij ook een stapelaar? In deze les verkennen we het begrip ‘stapel’. Want wat is het nut van stapelen? De kinderen gaan op onderzoek in het museum én er wordt gestreden. Daarbij moeten samenwerking, inzicht en experiment leiden tot de hoogste stapel... Een les om stapelgek van te worden!
Gek, mooi, stil of ingewikkeld. Welk kunstwerk past bij jou? Tijdens het museumbezoek staat beleving centraal. En dat verbindt. Een programma vol filosofische gesprekken, samenwerken en een persoonlijke creatieve opdracht.
*Verhalen over de stad en over jou.
Reis met de kinderen terug in de tijd. De geschiedenis biedt een schat aan verhalen, vaak over unieke mensen die de stad Schiedam maakten tot waar de kinderen nu wonen, spelen en leren. In deze les staat verhalen vertellen en maken centraal. Met een creatieve opdracht zijn de kinderen bezig met het begrip tijd. Want wat is tijd eigenlijk?
Maak een rondje door de geschiedenis van Schiedam. De kinderen ontdekken bijzondere mensen, spannende gebeurtenissen en verrassende verhalen die samen de geschiedenis van de stad vormen. Ze staan ze stil bij hun eigen geschiedenis vol herinneringen, momenten en familieverhalen
De kinderen onderzoeken de verhalen van Schiedammers uit de hele wereld, die samen de stad en Nederland maakten tot wat het nu is. Ze verbinden hun persoonlijke verhalen met de geschiedenis van Schiedam, en ontdekken zo hoe verleden en heden elkaar raken.
Schiedam bestaat 750 jaar en ook dit jaar brengen we gratis ons Gouden Boekje Chloé en de boefjes reizen door de tijd bij jullie langs. Nu met een kort filmpje om in de klas te laten zien voordat je de boekjes aan de leerlingen van groep 4 uitdeelt. Kijk hier voor meer informatie en het filmpje.