Onderwijs

Primair onderwijs*

*Plezier in ontdekken en maken!

Hoe kan nieuwsgierigheid naar het onbekende bijdragen aan ontwikkeling? Tijdens een bezoek aan het museum maken kinderen kennis met kunst en geschiedenis. Zo bouwen kinderen aan een nieuw referentiekader.

We streven ernaar dat het museum als een vertrouwde plek voelt waar kinderen kunnen ontdekken en onderzoeken op hun eigen manier. Het onderwijsprogramma is te boeken via de website van de Parels van Schiedam of rechtstreeks bij het museum.

Heb je interesse in een les voor jouw klas of wil je meer weten? Neem dan contact op met Denise via denise@stedelijkmuseumschiedam.nl

Museum in de klas

Museum in de klas

Groep 1 & 2

Kunst en de verbeelding van kinderen: daar gaat het om in deze museumlessen. Speciaal voor de kleuters komt een museumdocent twee keer naar de klas om samen met de kinderen te puntenpakken, lijnentrekken en vlakkenvullen tot een toevalsdier.

Punten pakken

Punten pakken

Groep 1 & 2

Tijdens het museumbezoek raken kinderen vertrouwd met het museum, kunst en kunstenaars. Er is daarbij alle ruimte om vrij te denken. Het onderscheid tussen goed en fout bestaat in deze lessen niet. En dat verbindt kinderen: iedereen kan meedoen. Deze les draait om punten.

Lijnentrekkers en vlakkenvullers

Lijnentrekkers en vlakkenvullers

Groep 1 & 2

Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Welke vormen en verhalen ontdek jij in de vlakken? De kinderen zoeken en benoemen punten, lijnen en vlakken in het museum en tekenen in het Atelier een toevalsdier met behulp van, jawel, punten, lijnen en vlakken.

Kleur & gevoel

Kleur & gevoel

Groep 1 t/m 3

We gaan op zoek naar kleuren in het museum. Dat lijkt simpel… toch? Maar wat betekenen kleuren eigenlijk, en wat voelen we erbij? In het atelier gaan de kinderen creatief aan het werk. Door te mengen, te experimenteren, te knoeien en te verwonderen, ontdekken de kinderen wat kleuren voor hen kunnen betekenen. De les past goed bij kinderen voor wie taal soms een uitdaging is.

Ruimtevaarders

Ruimtevaarders

Groep 3 & 4

In deze les gaan we in op het begrip ‘ruimte ’. Hoe ziet ruimte er op het platte vlak uit? Het blijkt een hele heksentoer om je hersens via je ogen voor de gek te houden. Zodat je denkt dat een paar lijnen op het platte vlak ‘ruimte’ verbeelden.

Tekenaars!

Tekenaars!

Groep 3 t/m 8

Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens vaak ook. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor kunstenaars? Een programma vol actieve opdrachten.

Stapelgek

Stapelgek

Groep 5 & 6

Ben jij ook een stapelaar? In deze les verkennen we het begrip ‘stapel’. Want wat is het nut van stapelen? De kinderen gaan op onderzoek in het museum én er wordt gestreden. Daarbij moeten samenwerking, inzicht en experiment leiden tot de hoogste stapel... Een les om stapelgek van te worden! 

Kunst Smaken

Kunst Smaken

Groep 7 & 8

Gek, mooi, stil of ingewikkeld. Welk kunstwerk past bij jou? Tijdens het museumbezoek staat beleving centraal. En dat verbindt. Een programma vol filosofische gesprekken, samenwerken en een persoonlijke creatieve opdracht.